Demostren a escala global que la pèrdua de biodiversitat als boscos redueix la seua productivitat

Segons un estudi internacional en què participa la UdL i que publica "Science"

La pèrdua continuada de biodiversitat disminueix significativament la producció forestal, provocant pèrdues anuals d'entre 166.000 i 490.000 milions de dòlars cada any, més de dos vegades del què costaria prendre mesures efectives de conservació a escala global. Així ho revela una investigació internacional en què ha participat la Universitat de Lleida (UdL) i que avui publica la prestigiosa revista Science. En l'estudi, liderat per Jingjing Liang (Universitat de West Virginia), Peter B. Reich (Universitat de Minessota) i Thomas W. Crowther (Yale University)-  han participat tres espanyols: Sergio de Miguel (Agrotecnio-UdL), Jordi Vayreda (Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals-CRAF) i Fernando Valladares (Museu Nacional de Ciències Naturals MNCN-CSIC).

Investigadors de 30 països, agrupats a la Global Forest Biodiversity Initiative (GFBI), han analitzat 777.126 àrees boscoses de 44 països, mesurant més de 30 milions d'arbres de 8.737 espècies diferents. L'àrea analitzada representa la majoria dels biomes terrestres (àrees que comparteixen clima, flora i fauna). L'objectiu era establir la relació entre la biodiversitat mesurada en nombre d'espècies d'arbres i la productivitat.

"Conèixer aquesta relació és imprescindible per a avaluar econòmicament la biodiversitat i integrar la conservació biològica i el desenvolupament socioeconòmic de la humanitat", explica l'investigador del programa europeu Marie Sklodowska-Curie a la UdL i únic espanyol al comitè directiu de la GFBI, Sergio de Miguel. "En bona part de les àrees amb alta biodiversitat la població rural depèn en gran mesura dels recursos forestals i la seua pèrdua pot incrementar el grau de vulnerabilitat d'aquestes persones", afegeix el també col·laborador del Centre Tecnològic Forestal de Catalunya.

Els boscos són els majors repositoris de biodiversitat terrestre i actualment la desforestació i el canvi climàtic, entre altres factors, amenacen aproximadament a la meitat de les espècies d'arbres. "Hi ha una relació directa entre la diversitat d'arbres d'un bosc i el benefici econòmic que aporta. Les dades de la nostra recerca posen negre sobre blanc la necessitat de recalcular el valor de la biodiversitat, les estratègies de gestió forestal i les prioritats a l'hora de conservar", apunta Fernando Valladares, investigador del MNCN. "A més, és la primera vegada es relaciona a escala global que la pèrdua d'espècies es tradueix en la reducció dels ecosistemes boscosos que es tradueix en la disminució de la producció de fusta i la capacitat d'absorció de CO2 de l'atmosfera per part dels boscos", continua.

La reducció accelerada de la producció forestal es veuria molt beneficiada si, en lloc de potenciar els monocultius, el focus de les polítiques forestals se centrés en la barreja d'espècies. Els efectes de la reducció d'espècies varien considerablement segons les zones del planeta. Així, en àrees com l'Amazones, oest i sud-est d'Àfrica, el sud-est de Xina, Myanmar, Nepal o l'arxipèlag Malayo és on la reducció de la riquesa d'espècies suposa majors pèrdues de productivitat en termes absoluts mentre aquesta reducció afecta menys en els boscos d'Amèrica del Nord, el nord-est europeu, àrea central de Sibèria, l'est d'Àfrica o el sud central d'Àsia i Amèrica.

La GFBI és una plataforma internacional d'investigadors creada aquest any que aposta per la recerca col·laborativa i tracta de millorar el coneixement dels patrons i processos associats als 4000 milions de hectàrees de boscos que hi ha a la Terra. "Una aproximació com la qual es publica avui a Science és essencial per obtenir una visió general de les conseqüències de la pèrdua de la biodiversitat a escala planetària i dels beneficis potencials d'integrar i promoure una gestió forestal que inclogui la conservació de la biodiversitat", comenta l'investigador del CREAF Jordi Vayreda. Un dels problemes als quals s'enfronten els ecòlegs és que hi ha àrees del planeta de les quals tenen moltes dades enfront d'altres zones de les quals amb prou feines hi ha informació. “Iniciatives com la GFBI ens ajuden a compartir informació i comprendre millor el funcionament dels boscos a escala planetària", afegeix Vayreda.

Carregant el reproductor...