Delimitar el baluard, objectiu de les excavacions al Gebut

Els arqueòlegs de la UdL treballaran en la part nord-oest de la fortificació

Gebut2
Algunes de les restes que ja s'han posat al descobert Foto: UdL
El Grup d'Investigació Prehistòrica (GIP) de la Universitat de Lleida (UdL) iniciarà el proper dilluns, 9 de juliol, la segona campanya d'excavacions arqueològiques al poblat ibèric del Gebut, al terme municipal de Soses. Un equip de 20 persones hi treballarà durant 12 dies per intentar delimitar completament el baluard amb una torre semicircular que hi ha en la part més elevada del tossal i les muralles que l'envolten.

Els arqueòlegs de la UdL, encapçalats pel professor Joan López, creuen que el poblat s'estén en una superfície de més de 4.000 metres quadrats a uns 500 metres de l'actual nucli urbà, prop de la carretera que uneix Soses amb Aitona. Després dels primers treballs a l'estiu de 2017, calculen que l'assentament es va iniciar en època preibèrica, abans del segle VII abans de Crist, durant la primera Edat del Ferro.

Els treballs que desenvoluparan fins el 20 de juliol se centraran en l'excavació de la fortificació en la part nord-oest del poblat i en les habitacions annexes a l'espai de producció que va aparèixer durant la primera campanya. Volen definir la cronologia precisa de les estructures, així com determinar la funció i les característiques de l'aparent complex industrial del segle III abans de Crist, molt possiblement dedicat a la producció de vi.

López destaca "la singularitat d'aquest oppidum dins del món ilergeta i del món ibèric al nord de l'Ebre". Les campanyes del GIP, tant a Gebut com a la fortalesa dels Vilars d'Arbeca, formen part de les activitats complementàries de formació de l'alumnat de la menció d'Arqueologia del grau d'Història de la UdL.