Ciències de l'activitat física i l'esport s'impartirà a La Seu d'Urgell el curs 2021-2022

El Centre Cultural les Monges acollirà els dos primers anys les classes del grau

índex222
Signatura telemàtica del conveni. FOTO: Conselleria de Presidència.
L'INEFC-Lleida, centre adscrit a la Universitat de Lleida (UdL), impartirà a partir del curs 2021-2022 Ciències de l’Activitat Física i l’Esport (CAFE) a La Seu d'Urgell. La pandèmia provocada per la COVID-19 ha fet que aquests estudis es despleguin a la capital de l'Alt Urgell un any més tard del què estava previst. Les instal·lacions de la UNED al Centre Cultural les Monges acolliran els dos primers anys el grup desplaçat del grau en CAFE de l’INEFC-Lleida a la Seu d'Urgell fins que estigui a punt un nou edifici, la construcció del qual s'iniciarà durant el primer semestre del 2021.

L’Ajuntament de la Seu d’Urgell executarà la construcció del nou edifici docent i dels equipaments necessaris, que seran subvencionats per la Diputació de Lleida. Un cop estiguin enllestits, en cedirà l'ús a l'INEFC-Lleida que sufragarà les despeses de funcionament i fornirà els recursos humans necessaris per a la impartició del grau. A partir del quart o cinquè any de funcionament la Generalitat li destinarà 3,5 milions d'euros anuals.

El grup desplaçat de CAFE a la Seu d'Urgell, amb la previsió d’acollir fins a 400 estudiants, s'especialitzarà en les activitats esportives relacionades directament amb el territori pirinenc, és a dir, en esports i activitats que tenen a veure amb els espais de muntanya com ara escalada, esquí nòrdic i alpí, parapent, senderisme, piragüisme, aigües braves, etc. A tots els efectes acadèmics i administratius, aquests estudiants pertanyeran al centre de l’INEFC de Lleida, tot i que desenvoluparan la totalitat de la seua docència a la Seu d’Urgell. Seguiran el mateix esquema acadèmic i pla d’estudis que a Lleida, i a través d’assignatures optatives, de les pràctiques acadèmiques externes i del treball de fi de grau, podran especialitzar-se.

Tots aquests anuncis s'han fet avui durant la signatura telemàtica del conveni marc de col·laboració per desenvolupar el grau en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport de la Universitat de Lleida (INEFC-Pirineus) a la ciutat de la Seu d’Urgell pels màxims responsables de la Universitat de Lleida, l'Institut Nacional d’Educació Física de Catalunya (INEFC), l'Ajuntament de la Seu d'Urgell, la Diputació de Lleida i la conselleria de Presidència de la Generalitat de Catalunya, amb la voluntat de fer de La Seu d'Urgell un epicentre formatiu dels Pirineus catalans de professionals de les diverses branques del coneixement relacionades amb el món de la muntanya.

El rector de la UdL, Jaume Puy, ha destacat que "el sistema universitari català fa avui un pas més per la seva descentralització creant aquests estudis a La Seu. Ens dotem d'una estructura que ens ha d'ajudar molt per crear, retenir i atraure talent a les terres del Pirineu". El rector ha afegit que la UdL es posa ja "a treballar en l'organització docent, confecció de la plantilla de professorat i aliances estratègiques, preparació i revisió dels nous espais, instal·lacions i noves activitats i difusió del estudis".

Per la seu part, l'alcalde de La Seu d'Urgell, Jordi Fàbrega, ha afirmat que “la millor manera d’assolir l’aprenentatge sobre els esports al medi natural és realitzar-ho directament al medi natural, i la Seu d’Urgell i l’Alt Urgell disposem de tot el necessari per poder-ho realitzar”. Fàbrega ha remcarcat que aquest projecte generarà activitat econòmica lligada a la formació, a la docència i a la investigació i que amb aquests estudis, "serem una ciutat universitària de l'esport”.

El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, ha destacat que aquest conveni és la prova de la col·laboració de les administracions per ajudar els territoris a potenciar les seues singularitats en clau de país i que aquests estudis no tenen a veure amb fer un petit INEFC pirinec "sinó amb transformar aquest futur campus en el centre nacional el sobre el qual pivoti la formació en excel·lència especialitzada en els esports de natura”.

En aquest sentit, el director de l’INEFC Catalalunya, Jordi Solà, ha afegit que aquests estudis “situaran l'INEFC-Pirineus a la Seu d'Urgell com un referent en el context mundial dels estudis de l’esport”. Aquest projecte que ara s’inicia es volen desenvolupar acords amb centres universitaris, institucions i empreses públiques i privades, estatals i d’altres països, especialment de França i d’Andorra.

Finalment, la consellera de la Presidència, Meritxell Budó, ha recordat que aquest projecte també s’ha pogut realitzar gràcies a l’estratègia País Viu del Departament de la Presidència, pensat per “generar oportunitats a través de l’activitat econòmica en aquelles comarques amb risc de despoblament o amb una alta taxa d’envelliment” i “el conveni que avui signem és justament el millor exemple del que volem aconseguir amb questa estratègia, que ens permeti arrelar i atraure gent al Pirineu”. L'acte de signatura ha estat presentat pel secretari general de l’Esport i de l’Activitat Física, Gerard Figueras.