Antoni Bassas: "Si em fan triar, trio ser europeu a ser americà"

El periodista clou l'Aula de gent gran de Lleida on hi han passat 819 alumnes

"Si em fan triar entre ser europeu i ser americà, trio ser europeu, malgrat els nostres defectes". Així finalitzava la seua conferència el periodista Antoni Bassas, que avui cloïa al Rectorat el curs de l'Aula d'extensió universitària de Lleida, coneguda també com Aula de la gent gran. El periodista, però, ha agraït als Estats Units tot el que hi havia après com a professional i el que van aprendre els seues fills mentre hi van viure.

Bassas, ha fet una anàlisi variada i carregada de vivències dels anys que va passar als Estats Units, entre 2009 i 2013, com a corresponsal de Televisió de Catalunya als Estats Units, tot detallant les característiques de la societat nord-americana, que es diu "es creu excepcional i superior a qualsevol altra".

Tot i criticar el seu individualisme o el seu sistema sanitari, el periodista ha lloat el concepte del somni americà quan parla d'igualtat i de llibertat per a tothom. "És un somni per tota la humanitat i de somnis com aquests n'estem mancats", ha afirmat.

Bassas també ha analitzat la victòria de Donald Trump en les darreres eleccions, davant Hillary Clinton, a la qual s'hi ha referit com una mala candidata. "Trump es va aprofitar de la debilitat de la seua oponent, que representava els de sempre, i va saber guanyar-se la gent apel·lant al patriotisme -America first- amb un llenguatge agressiu que van fer seu els més decebuts", ha dit.

Amb gairebé quatre dècades de trajectòria professional, Antoni Bassas, compta amb el Premi Nacional de Periodisme (2001), el Premi Nacional de Radiodifusió (2005) i un premi Ondas. Després de desenvolupar bona part de la seua carrera a Catalunya Ràdio i TV3, Antoni Bassas actualment és membre de l'equip directiu del diari Ara.

A més de l'Aula d'extensió universitària de Lleida ciutat, que compten amb el suport de la UdL, també hi ha aules a Agramunt, Alcarràs, Almacelles, Almenar, Balaguer, El Pont de Suert, Esterri d'Àneu, Les Borges Blanques, Cervera, Guissona, Linyola, Mollerussa, Tàrrega, Tremp, Sant Guim de Freixenet i Vielha.

Aquest curs un total de 3.011 persones (2.198 dones i 828 homes) s'han matriculat en aquesta activitat formativa, essent Lleida ciutat, amb 819 inscrits (600 dones i 219 homes), la que ha comptat amb més alumnat. Francesc Rué, president de l'Aula d'extensió universitària de Lleida, ha destacat que enguany el nombre de matriculats va augmentar en més d'un centenar al curs anterior i que de cara al vinent, esperen arribar al miler de participants.