9 de setembre de 2010

La UdL millora el ratolí i el teclat virtuals per a persones amb discapacitat motriu severa

. Els aplicatius, elaborats en col·laboració amb Indra i la Fundación Adecco, redueixen els moviments necessaris per funcionar
audio
Virtualkeyboard. Teclat Virtual. Universitat de Lleida [+] AMPLIAR IMATGE Presentació del VirtualKeyboard a la UdL
Les persones amb limitacions severes de moviment ho tindran més fàcil per treballar amb ordinadors, gràcies a les millores en el ratolí virtual Headmouse i el teclat virtual desenvolupats pel Grup de Robòtica de la Universitat de Lleida, en el marc de la Càtedra Indra-Fundación Adecco. Les noves versions redueixen els moviments de cap necessaris per arrencar i utilitzar el sistema, ampliant el col·lectiu d'usuaris potencials.

Les novetats en els sistemes s'han presentat aquest matí, coincidint amb la renovació del conveni entre la UdL, Indra i la Fundación Adecco. A l'acte han participat el rector de la Universitat de Lleida, Joan Viñas; el director general de la Fundación Adecco, Francisco Mesonero; el director d'Indra a Catalunya, Manel Brufau; i el director de la càtedra i professor de la UdL, Jordi Palacín.

Palacín ha explicat que el Headmouse 3.0 detecta la cara de l'usuari des de l'inici, ignorant si hi ha altres persones al darrera. També funciona en condicions de baixa il·luminació, inclou un sistema manual per indicar la posició dels ulls i incorpora un mode de funcionament basat en clics per a programes d'escombratge. Els experts de la UdL també han comprovat la compatibilitat del ratolí virtual amb les diferents webcams disponibles al mercat.

Signatura del Conveni UdL - Indra a al presentació del Virtualkeyboard [+] AMPLIAR IMATGELa UdL ha renovat el seu conveni de col·laboració amb Indra i la Fundació Adecco
Pel que fa al Virtual Keyboard 2.0, el Grup de Robòtica de la UdL ha millorat el sistema predictiu d'escriptura, reduint el nombre de clics necessaris per fer tant textes formals com informals. L'objectiu per al 2011 és aconseguir aconseguir un estalvi d'entre el 50 i el 80% en les pulsacions. Entre els reptes de futur per continuar millorant aquests dispositius, la càtedra Indra-Fundación Adecco de la UdL també preveu realitzar un treball d'investigació per fer-los més compatibles amb els programes de gestió que utilitzen les empreses i que requereixen un ús combinat del ratolí i el teclat. L'objectiu és facilitar la integració laboral de les persones amb discapacitat.

De moment, més de 280.000 persones de l'Estat espanyol i països de Llatinoamèrica ja s'han descarregat gratuïtament el headmouse i el teclat virtual, disponibles al web del Grup de Robòtica de la Universitat de Lleida.