8 d'octubre de 2008

El PCiTAL acull el dipòsit general de les biblioteques universitàries públiques catalanes

. La UdL gestiona el projecte, que dóna servei a la UOC i la Biblioteca de Catalunya

Inauguració de l'equipament GEPA de la Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGEViñas ha destacat que es tracta d'un centre de referència per a tot Catalunya i suposa un pas endavant per l'equilibri territorial
L'antiga caserna d'infanteria número 6 de Gardeny - al Parc Científic i Tecnològic Agroalimentari de Lleida (PCiTAL)- acull des d'aquest dimecres el dipòsit general del Consorci de Biblioteques Universitàries de Catalunya (CBUC). Aquest equipament, anomenat GEPA (Garantia d'Espai per a la Preservació de l'Accés), allotjarà els documents de baix ús de les biblioteques universitàries per tal garantir-ne la preservació i l'accessibilitat quan alguna d'elles ho requereixi. El conseller d'Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, i el de Cultura i Mitjans de Comunicació, Joan Manuel Treserras, han presidit la inauguració. El rector de la UdL, Joan Viñas, ha destacat que es tracta "d'un centre de referència per a tot Catalunya i suposa un pas endavant per l'equilibri territorial"..

El GEPA, que a més d'espai estalviarà costos a les biblioteques del Consorci, racionalitzarà els exemplars a conservar i els mantindrà en òptimes condicions ambientals. En aquest dipòsit es podran trobar les obres que són actualitzades per noves edicions, les revistes convertides en bases de dades, els números antics de revistes que ja tenen versió electrònica o els llibres de text que han deixat de ser vigents.

L'equipament consta de 12 mòduls d'emmagatzematge on desaran de manera compacta uns 43 quilòmetres dels actuals prestatges de les biblioteques del CBUC. Actualment, estan equipats 8 dels 12 mòduls, amb més de 2.000 metres de passadissos de prestatgeries i 17.000 metres de prestatges i es disposa d'una sala de consulta de deu places de lectura. L'edifici, de 3 plantes, té una superfície de 5.400 metres quadrats. La gestió del projecte correspondrà a la UdL, la qual tindrà la funció de dipositària dels imports transferits per a la realització de les obres d’adequació i millora de l’edifici que acollirà l’entitat GEPA.

Equipament GEPA de la Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGEDipòsit general del Consorci de Biblioteques de Catalunya, ubicat al PCiTAL
Al món només hi ha 18 magatzems cooperatius de funció similar, 14 a Amèrica, 3 a Europa i 1 a Austràlia i només un 60% d'ells empra el sistema d'emmagatzematge del GEPA que consisteix a guardar els llibres per mides i no per matèries.

Els departaments de Cultura i Mitjans de Comunicació i Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya han finançat les obres de rehabilitació de l'antiga caserna, el projecte de les quals és obra de l'arquitecte Albert Benet. Les obres d'aquest edifici en forma d'H -cedida al CBUC per l'Ajuntament de Lleida- van finalitzar l'agost passat després de dos anys de treballs.