8 de setembre de 2011

La UdL recupera l'obra del compositor barroc Joan Araniés

. Després d'un any i mig de treball de recerca, l'estrena té lloc aquest divendres a La Seu d'Urgell
audio
Laboratori de musicologia de la Universitat de Lleida / UdL
[+] AMPLIAR IMATGEUn dels assajos de Nuevo Sarao, previ al concert de divendres / FOTO: UdL
baixcorva
El Laboratori de Musicologia de la Universitat de Lleida, que coordina el professor Màrius Bernadó, ha estat treballant durant un any i mig en la  recuperació del patrimoni musical de Joan Araniés; compositor i mestre de capella a les catedrals de Lleida i La Seu d'Urgell durant la primera meitat del segle XVII. Aquesta tasca s'ha fet a partir de la recerca i transcripció de les dotze composicions que integren el Libro segundo de tonos y villancicos a una, dos, tres y quatro voces (Roma 1624), del qual només es conserva un únic exemplar a la Biblioteca del Liceo Musicale di Bologna, a Itàlia. A més, amb la col·laboració del grup especialitzat en música antiga Nuevo Sarao, que dirigeix musicalment Rafael Bonavita, s'ha tirat endavant la producció musical El Sarao de la Chacona, que s'estrena a La Seu d'Urgell en el marc del Festival de Música Antiga dels Pirineus.

El concert tindrà lloc demà divendres a les deu de la nit a la Sala Sant Domènec de la capital alt-urgellenca i serà enregistrat per Radio Clásica (RNE). D'aquesta manera, es posarà el punt i final a la primera edició del festival. Prèviament, a les vuit del vespre, es farà l'acte de cloenda institucional al Parador de La Seu d'Urgell, que comptarà amb l'assistència del vicerector d'Activitats Culturals i Projecció Universitària, Joan Biscarri. A més, s'han programat dos actuacions més: la primera es farà dissabte a les vuit del vespre a l'església de Sant Andreu de València d'Àneu, mentre que la segona serà a la Seu Vella de Lleida -en el marc del cicle Concòrdia- el proper diumenge a les 20.30h.

Amb la recuperació de l'obra d'Araniés es re-valoritza la seua figura, destacable a l'època pel fet de ser un compositor pioner. El seu estil, que va desenvolupar durant la seua estada a Roma on va treballar al servei del duc de Pastrana, s'encabeix dins la modernitat musical del barroc, que en aquells moments s'estava imposant des d'Itàlia cap a la resta del món.

Tot i que l'obra que es conserva d'Araniés és escassa, la UdL l'ha poguda recuperar en ser un dels primers compositors ibèrics del barroc que va arribar a imprimir-la
El repertori aplega composicions amb una marcada empremta hispànica però també n'hi ha d'altres amb una fesomia d'un estil clarament italià. Tot i això, aquestes peces mostren que, en aquell moment, hi havia una relació cultural molt estreta entre tots dos països mediterranis. El compositor utilitza l'amor vist des de diferents vessants com argument central dels seus temes, que podien servir per amenitzar una vetllada festiva i musical.

Tot i que l'obra que es conserva de Joan Araniés és realment escassa, el seu cas és singular pel fet que va ser un dels primers compositors ibèrics del barroc que va arribar a imprimir la seua música fet que ha permès la seua recuperació per part de la UdL.