8 de maig de 2009

El lingüista Joan Solà, nou doctor honoris causa de la Universitat de Lleida

. El catedràtic lleidatà lloa que la UdL sigui la primera pública espanyola en qualitat docent
Joan Solà, Honoris Causa per la UdL [+] AMPLIAR IMATGEJoan Viñas investeix Joan Solà
La Universitat de Lleida ha investit doctor honoris causa el lingüista lleidatà Joan Solà i Cortassa, a proposta del Departament de Filologia Catalana i Comunicació Audiovisual. Aquest catedràtic de Llengua Catalana de la Universitat de Barcelona (UB) està considerat com el més influent gramatòleg, sintactista, gramàtic i historiador de la lingüística catalana en actiu als Països Catalans. Un dels seus projectes més importants és la col·laboració amb la nova gramàtica de l'Institut d'Estudis Catalans que substituirà la de Pompeu Fabra, que data de 1918 i encara és vigent.

Solà, que ha estat apadrinat pel catedràtic de Filologia Catalana de la UdL Joan Julià Muné, ha pronunciat un discurs titulat De la poesia a la gramàtica generativa. Els homenots que més m'han influït. En ell ha glossat els escriptors i lingüistes que han marcat la seua carrera: Jacint Verdaguer, Noam Chomsky, Carles Riba, Pompeu Fabra i Joan Coromines. També ha lloat que la UdL sigui la primera universitat pública espanyola en qualitat docent i ha recordat el seu passat com a estudiant al centre.

Investidura de Joan Solà com a Doctor Honoris Causa de la UdL [+] AMPLIAR IMATGEJoan Solà pronuncia el seu discurs
Joan Solà va néixer a Bell-lloc d'Urgell l'any 1940. Al marge de la seua activitat acadèmica, compta amb una quarantena de llibres publicats i és col·laborador habitual de diferents mitjans de comunicació. Al 2003 va rebre la Medalla Narcís Monturiol de la Generalitat al mèrit científic i tecnològic. Dos anys després, el Govern català li va concedir la Creu de Sant Jordi. Solà és el vint-i-quatrè doctor honoris causa de la Universitat de Lleida.

La cerimònia solemne, que va tenir lloc a la Sala d'Actes de l'edifici del Rectorat, va ser presidida pel rector de la UdL, Joan Viñas, el president del Consell Social, Ramon Roca, i la secretària general, Ana Romero. Altres professors de la UB i molts veïns de Bell-lloc van voler acompanyar Solà en un reconeixement que va qualificar d'inesperat i que rep "amb emoció i satisfacció".

MÉS INFORMACIÓ