8 de juny de 2011

La càrrega de treball dels metges influeix en la prescripció d'antibiòtics

. Un estudi de la UdL constata que les dones són els pacients que més en consumeixen
audio
Estudis sobre antibiòtics. Universitat de Lleida. Foto de Sarah McMillan
Antibiòtics / FOTO: S. McMillan sota llicència Creative Commons

El volum de feina que tenen els facultatius és un dels factors determinants a l'hora de prescriure antibiòtics als seus pacients, segons un estudi dut a terme per personal investigador de la Facultat de Medicina, l'IRBLleida, l'Institut Català de la Salut i el Departament de Salut. Això s'explica, en part, per les expectatives que tenen els pacients que decideixen anar a al Centre d'Atenció Primària amb l'objectiu prefixat de prendre medicaments d'aquest tipus. La seua influència sobre la metgessa o el metge, fa que les receptes d'antibacterians s'incrementin, en aquests casos, en un 2 per cent. De fet, les persones que van a les consultes mèdiques amb més freqüència tenen una probabilitat deu vegades més alta d'acabar-los consumint, i per tant, desenvolupar cada cop més resistència als seus efectes.

L'estudi, coordinat per la professora Maria Catalina Serna i publicat recentment a la revista Enfermedades infecciosas y microbiología clínica es basa en el seguiment de les prescripcions mèdiques (durant l'any 2007) de 60.308 usuaris que són majors de 14 anys, repartits entre 46 metges de 18 centres d'atenció primària de la Regió Sanitària de Lleida.

Per grups d'edat, tant les persones menors de 25 anys com les majors de 60 són les que més s'exposen a la prescripció d'aquest tipus de medicaments. Per sexes, les dones lideren els consum d'antibacterians, a excepció de les que tenen entre 60 i 75 anys, on s'iguala aquesta proporció. En termes globals, en un any s'han dispensat un 31,6% d'antibiòtics, el que significa que prop d'un de cada 3 usuaris de la sanitat n'han fet ús. Les malalties respiratòries se situen al capdavant pel que fa al nombre de prescripcions, tot i que en molts casos, per atacar aquest tipus de virus, es podria prescindir del seu consum.

De la mostra analitzada, un 49% eren dones i l'edat mitjana dels pacients és de 47 anys. De les dades també s'extreu que la mitjana de visites al metge per any és de 3,9, estant per sobre de la mitjana europea -un 30,8% no en fa cap, un 23% entre una i dues, un 21,2% de 3 a 5 i el 25% restant supera les 5 visites-. Treballs de recerca anteriors situen tant l'Estat espanyol com França al capdavant pel que fa al consum d'antibacterians.