8 d'abril de 2009

versió en català

La UdL i Bayer CropScience editen la primera guia en espanyol per identificar les males herbes tot just han germinat

. L'obra permet millorar la detecció precoç i el tractament de les infestacions a més de l'estalvi de costos
audio
Malas hierbas en plántula. Guia de identificación, obra de Jordi Recasens i Josep Antoni Conesa. UdL [+] AMPLIAR IMATGE Jordi Recasens i Josep Antoni Conesa
Detectar les males herbes en la seua fase inicial de creixement per estalviar costos en la seua eliminació. Aquest és l'objectiu de la primera guia sobre la matèria publicada en llengua espanyola que han elaborat dos professors de la Universitat de Lleida (UdL). Malas hierbas en plántula. Guia de identificación és obra de Jordi Recasens i Josep Antoni Conesa, docents i investigadors del Departament d'Hortofructicultura, Botànica i Jardineria. L'edició ha anat a càrrec de la pròpia UdL i de l'empresa BayerCropScience.

Aquest tractat, fruit de més de 15 anys d'estudi per part dels autors, inclou unes 300 espècies de males herbes com ara la rosella, els blets, la cugula o la rèvola. Les descripcions, acompanyades de 1.300 fotografies a color i més de 400 dibuixos, corresponen al moment en què l'herba tot just ha emergit del sòl i presenta només els cotilèdons o les primeres fulles. Això permet una gran optimització de l'estratègia de control a aplicar, especialment en casos de tractament amb herbicides, i dirigir-la de forma concreta vers l'espècie present en el camp, ja que segons el tipus s'aplica un, o un altre, producte. A més, identificar el problema ben aviat suposa tenir més garanties alhora d'eliminar la mala herba, tot evitant-se la competència que podria arribar a tenir amb el cultiu.

Aquest tractat, fruit de més de 15 anys d'estudi per part dels autors, inclou unes 300 espècies de males herbes, acompanyant les descripcions amb més de 400 dibuixos i 1.300 fotografies a color
La informació recopilada en el llibre inclou els prop de 20 cursos d'especialització que els autors han impartit a la UdL per a empreses de fitosanitaris i la desena que han fet per diferents zones geogràfiques d'Espanya per a tècnics de BayerCropScience. Per això, l'abast del seu contingut inclou la gran majoria de males herbes de tot tipus de cultius presents a l'Estat.

Malas hierbas en plántula. Guia de identificación es presentarà públicament el proper dimecres, 15 d'abril, a la Sala de Videoconferències del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera, al campus de Cappont. A l'acte, previst per a les 19.30h, hi seran els autors, Jaume Barrull (vicerector d’Activitats Culturals i Projecció Universitària de la UdL), Carlos Zaragoza (Centro de Investigación y Desarrollo Agrario de la Diputación General de Aragón) i Enrique Díaz (Bayer CropScience).

Els autors, que pertanyen al Grup de recerca de males herbes de la UdL, únic a Catalunya en aquesta disciplina, també tenen previst fer-ne difusió entre els col·lectius acadèmics i científics de diferents països d'Amèrica Llatina durant la celebració del Congrés Internacional de Malherbologia que tindrà lloc a Lisboa la propera tardor. .

MÉS INFORMACIÓ

HERBARI DIGITAL DE MALES HERBES