7 de maig de 2012

Els canvis en la joventut arran de la caiguda del mur de Berlín

. La UdL coordina, amb tres institucions més, un llibre publicat pel Consell d'Europa
audio
Young people, publicació del consell d'Europa coordinada per la Universitat de Lleida
El catedràtic Carles Feixa n'és un dels editors

Gairebé un quart de segle després de la caiguda del mur de Berlín, l'obertura de les societats europees de l'Est al món occidental ha canviat les condicions de vida i les experiències dels joves que creixen a la regió, homogeneïtzant comportaments a banda i banda de l'antic teló d'acer. Així ho revela un llibre coordinat per la Universitat de Lleida (UdL), la Universitat de Milà-Bicocca, la Universitat de Plodiv (Bulgària) i l'Institut Alemany de la Joventut. El catedràtic d'Antropologia Social de la UdL, Carles Feixa, és un dels editors de 1989- Young People and social change after the fall of the Berlin Wall, publicat pel Consell d'Europa.

L'obra recull els
assajos d'una desena d'experts del Regne Unit, Eslovènia, Bulgària, Alemanya, Itàlia, Armènia, Geòrgia, Sèrbia, la República Txeca i Àustria. Tots ells examinen les circumstàncies dels joves a l'Europa de l'Est abans i després de 1989, des d'angles diversos com ara la seua transició a l'edat adulta, les seues condicions de vida i la manera com construeixen les seues identitats, entre altres. La conclusió és clara: no hi ha diferències substancials, tret dels recursos econòmics dels que disposen. La manca de diners fa que triguin més en independitzar-se i la cohabitació perllongada amb els pares influeix en els llaços emocionals amb la família.

Els joves que han crescut en el post-comunisme estan més influenciats que la resta per la memòria col·lectiva familiar, que esdevé un punt de referència indispensable per a la identitat personal malgrat els canvis radicals en la societat, l'economia i la política. La influència del passat també afecta la confiança en les institucions, la igualtat entre sexes i les relacions interètniques.
El llibre també inclou sis casos d'estudi sobre els efectes posteriors a la caiguda del mur. Se centren en l'Alemanya de l'Est, la República Txeca, el Caucas i els Balcans. La relació entre les transicions individuals i les col·lectives serveix per arribar a una conclusió, segons Feixa, que "la generació post-comunista custodia recursos culturals preciosos per aconseguir una democràcia més sòlida i per reconstruir una extensa xarxa de confiança social".