6 de novembre de 2013

Un documental sobre què amaguen les retallades en salut obre 'Cinema i drets humans'

. Tropa de Élite, guanyador de l'Ós de Berlin 2008, protagonitza una de les sessions del cicle

La salut, el negoci de la vida / Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGE"La salut, el negoci de la vida"
baixcorva
Les retallades en sanitat a Catalunya, justificades per l'actual crisi, busquen la privatització de la salut en detriment de la ciutadania i a favor del poder econòmic per convertir aquest dret fonamental en un guany econòmic. Aquest és el fil conductor del documental La salut el negoci de la vida de SICOM (Solidaritat i Comunicació) i How Audiovisual & Multimèdia, dirigit Frederic Pahisa, que obre el Cicle de Cinema i Drets Humans de la Universitat de Lleida (UdL).

El Cicle, que enguany arriba a la desena edició, compta amb la col·laboració de la Coordinadora d'ONGD i altres Moviments Solidaris de Lleida, Comissions Obreres, Amnistia Internacional i l'Ateneu Popular de Ponent. Seran sis documentals i sis conferències que "ens ajudaran a entendre les causes de diverses problemàtiques que generen desigualtats i injustícies al nostre món com ara el dret a la salut, el dret a decidir de les dones, les forces de seguretat, els drets laborals, les crisis humanitàries i el rescat de la memòria històrica", expliquen des de l'Oficina de Desenvolupament i Cooperació de la UdL. Tots aquests temes s'abordaran a través del cinema i de xerrades de la mà de persones expertes en la matèria que tindran lloc entre el 12 i el 28 de novembre a la Sala de Juntes del 2n pis de la Facultat de Lletres.

Així, la resta de projeccions programades són el vídeo documental En boca de todas (Mansa Ballena, 2010), sobre la lluita per la legalització de l'avortament, el dia 14; la pel·lículaguanyadora de l'Ós de Berlín al 2008, Tropa de Élite (José Padilha, 2007), sobre la violència del Batalló d'operacions policials especials de Río de Janeiro, el 19; Cooperatives de treball a Mondragón (Jordi Vilardell, 2012), un documental al voltant grup cooperatiu més gran del món, on el 80% treballadors en són propietaris, el 21; Crisi al Congo: descobrint la veritat (The filmmakers, 2011), on s'analitza el conflicte actiu més greu del planeta, amb més de 5 milions de morts, milers de refugiats i de violacions, el 26.

El Cicle el tancarà, el proper 28 de novembre, Guatemala. Rescatant la memòria (Gemma Garcia i Iolanda Parra, 2012), sobre la lluita que duen entitats independents sense suport de l'Estat contra l'oblit de les matances de la població indígena maia comeses majoritàriament per l'exèrcit. Aquest documental forma part de la sèrie "Després de la Pau. Bòsnia, Líban, Guatemala, Ruanda, Argentina, Sud-àfrica, Cambodja" produïts per l'Associació de Periodisme Fora de Quadre i el Col·lectiu de periodistes Contrast, sobre els processos de construcció de pau, memòria, veritat, reconciliació i justícia.

Seran sis documentals i sis conferències al voltant del dret a la salut, el dret a decidir de les dones, les forces de seguretat, els drets laborals, les crisis humanitàries i el rescat de la memòria històrica
En totes les sessions hi participaran experts de cadascun dels temes que es proposen per al debat. Així, en la primera, dedicada al dret a la salut, hi serà present Josep Cabayol, membre del col·lectiu que ha produït el documental; en la segona hi assistirà, Montserrat Cervera, integrant de CAPS i de la Campanya pel dret a l’avortament; Albert Recio, professor del Departament d’Economia Aplicada de la Universitat Autònoma de Barcelona, serà l'encarregat d'abordar el tema de les cooperatives; Josep M. Royo, investigador de l’Escola de Cultura de Pau, parlarà de la crisi humanitària a la República Democràtica del Congo, i David Bondia, professor de Dret Internacional Públic de la Universitat de Barcelona, analitzarà els processos de reconstrucció de la pau.

El Cicle es complementa amb dos exposicions. Una, de l'Institut Català Internacional per la Pau, “Líbia, Any Zero“, una mostra del fotògraf Alfonso Moral que ens apropa al conflicte libià a través de la població, i l'altra de la Coordinadora d’ONGD i aMS de Lleida, “Lleida amb els reptes del miŀlenni“. Mentre que la primera es pot visitar fins al 30 de novembre a l'edifici Polivalent del Campus de Cappont, la segona restarà exposada fins al 29 d'aquest mes a la seu de l'Ateneu Popular de Ponent. .