5 de juny de 2009

El primer fossat dels Vilars d'Arbeca, des de l'aire

. La fortalesa ibèrica celebra diumenge una jornada de portes obertes amb una plataforma elevada pels visitants
audio
Vilars d'Arbeca. UdL [+] AMPLIAR IMATGE La darrera troballa és una escarpa paramentada
El fossat més antic dels Vilars d'Arbeca es podrà veure per primer cop aquest diumenge, 7 de juny, en una nova jornada de portes obertes al jaciment organitzada pel Grup d'Investigació Prehistòrica de la Universitat de Lleida (UdL), l'Ajuntament d'Arbeca, l'Associació Amics de Vilars i el departament de Treball de la Generalitat.

La darrera campanya d'excavacions, realitzada per la UdL amb el suport de Servei d'Ocupació de Catalunya, ha posat al descobert l'existència d'una escarpa paramentada corresponent al període ibèric antic, aproximadament del segle VI abans de Crist. Aquesta estructura inundable, uns 100 anys anterior al fossat conegut fins ara, va substituir la barrera de pedres dretes o camp frisó com a defensa avançada davant de les muralles.

El programa de la jornada de portes obertes preveu visites guiades al jaciment a les 11.00h i les 12.30h. El públic també disposarà d'una plataforma elevada que els permetrà contemplar Els Vilars des d'una alçada de 28 metres. Funcionarà entre les 10.30h i les 14.00h.

Els Vilars constitueix un conjunt arqueològic excepcional, únic en el panorama europeu de la Primera Edat del Ferro i la cultura ibèrica per la sofisticació de les seues defenses. El director de les excavacions, el catedràtic de Prehistòria de la UdL Emili Junyent, assegura que "la fortalesa d'Arbeca canviarà les teories sobre la guerra entre els ibers".

MÉS INFORMACIÓ