4 d'octubre de 2007

Una exposició fotogràfica enceta els actes de commemoració del centenari de la riuada de 1907

AMPLIAR IMATGE: Imatge de la Paeria amb les riuades de 1907
Imatge de la Paeria després de les riuades del Segre de 1907
1907: la riuada del Segre a Lleida. Del relat històric a la interpretació actual és el títol de l'exposició fotogràfica que aquest vespre s'inaugura a la Sala municipal d'exposicions de Sant Joan. Organitzada per la Universitat de Lleida en col·laboració amb l'Institut Municipal d'Acció Cultural, aquesta mostra dóna el tret de sortida al seguit d'actes que commemoraran, durant aquesta tardor, el centenari de la riuada de 1907, la més important de les registrades al riu Segre durant el segle XX.

L'exposició, comissionada pels professors de la UdL Rubén Remacha i J. Carles Balasch, presenta el material documental analitzat durant els treballs de síntesi històrica i hidrològica realitzats amb motiu del centenari, així com imatges inèdites de fotografs lleidatans i catalans sobre aquella inundació. Entre elles, cal esmentar l'obra íntegra que, a aquell esdeveniment i les seves conseqüències, li va dedicar el fotògraf local Herrera i Ges, així com les instantànies de Frederic Ballell, un dels pioners dels fotoperiodisme a Catalunya.

Placa assenyalant l'altura a la que arribaren les aigües del Segre a les riuades de 1907
Placa assenyalant l'altura a que van arribar les aigües
del Segre a les riuades de 1907
El cabal de la riuada de 1907, la primera documentada gràficament de la història de Lleida, fou gairebé el doble de la segona crescuda més important del segle XX i els danys es calcularan per primer cop en xifres milionàries. La recuperació dels espais afectats comportà l'ampliació de la banqueta cap al riu i la construcció d'un mur de defensa pels barris de Ferran i Noguerola.

Aquesta exposició es completa amb un volum especial de la col·lecció La Banqueta dedicat a aquella riuada, del qual en són autors J. Carles Balasch, Rubén Remacha, Xavier Eritja i Alberto Sánchez i que serà presentat al públic el proper 22 d'octubre, dia en què es compliran els 100 anys d'aquell esdeveniment.

Els actes de commemoració de la riuada de 1907, organitzats per la UdL amb el suport i patrocini d'institucions públiques i entitats privades, continuaran la setmana vinent amb un cicle de conferències a l'Institut d'Estudis Ilerdencs. A més a més, està prevista la publicació del llibre Les aigües a la conca del Segre i la restitució i col·locació de plaques commemoratives de les riuades de 1907 i 1982.

MÉS INFORMACIÓ

ACTIVITATS