4 de juliol de 2012

Un curs de la Universitat d'Estiu comprova si els remugants mengen bé
audio
Curs d'Estiu / Universitat de Lleida / UdL
[+] AMPLIAR IMATGEL'estudiantat del curs, en la visita d'una explotació d'ovelles a Alcarràs / FOTO: UdL
baixcorva
Es poden incloure les polpes de taronja, poma i préssec en l'alimentació de les ovelles, mantenint cobertes les seues necessitats nutritives? Aquest és un dels aspectes que s'analitzen al curs Alimentació de remugants: creació d'eines informàtiques i pràctica del racionament de la Universitat d'Estiu de la UdL, que coordina el professor de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària, Jordi Maynegre.

Els 27 alumnes matriculats visiten avui quatre explotacions ramaderes -ovelles, vedells d'engreix, vaques i cabres de llet- per conèixer quins són els sistemes que apliquen a l'hora de racionar el menjar que donen als animals. Amb les dades que recullin en aquesta sortida, demà comprovaran si l'alimentació que proporcionen els ramaders al seu bestiar s'ajusta al que recomanen diferents organismes internacionals.

Calcular la ració d'aliment, en quantitat i components, que necessita un animal per engreixar-lo és un element bàsic per garantir-ne una bona productivitat. És per això que, per optimitzar els costos sense baixar el rendiment de l'explotació, s'estan explorant alternatives als pinsos i farratges tradicionals. Una d'elles és l'ús de polpes de fruita que, a més de ser una opció més barata, fisiològicament és millor per l'animal.

Abans d'aquesta sessió pràctica, l'estudiantat ha elaborat una base de dades on s'inclouen els paràmetres que es tenen en compte per comprovar si l'alimentació que es proporciona als remugants és òptima des d'un punt de vista productiu. El programari és útil per detectar possibles carències energètiques o del nivell de proteïnes que necessiten aquests animals.