31 de gener de 2013

Joan Tugores reivindica per al món una redistribució equitativa de la riquesa
audio
Conferència Tugores i Morell a la Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGERamon Morell amb Joan Tugores / FOTO: UdL
baixcorva
El catedràtic d'Economia i exrector de la Universitat de Barcelona, que ahir va pronunciar una conferència a la UdL sobre Quin estat del benestar després de la crisi global?, va alertar que la democràcia, i aquest estat del benestar que Europa ha sabut construir de manera única des de la segona meitat del segle XX, es troba en greu perill. "No vull que em diguin que fou un somni", afirmà.

Segons l'economista, estem vivint un canvi històric, que durà -com ha passat d'altres vegades- a què altres imposin la seua cultura, les seues estructures socials i els seus hàbits a la resta, però aquest cop això pot suposar la pèrdua del progrés, la democràcia i el benestar social europeu, sustentat sobretot per les classes mitjanes. L'economista va demostrar que el creixement econòmic que han gaudit les societats occidentals va lligat a una distribució equitativa de les rendes i que la redistribució de la riquesa "d'on més n'hi ha cap a la resta" no és només un element clau per a l'estabilitat social i la cohesió, sinó per l'eficiència en l'assignació de recursos.

La conferència de Tugores, que va ser presentat per l'economista Ramon Morell, va servir als companys d'aquests per retre-li un petit homenatge. Ramon Morell, professor de la Universitat de Lleida des dels 1975, ha estat i és l'"economista", segons el defineix el seu company i amic, el professor del departament de Geografia i Sociologia, Ignasi Aldomà, que afegeix que "generacions d'universitaris el reconeixen per la seua aproximació amena i propera als embrolls de la política econòmica. Bon lector i polemista teòric, els ensenyaments i obres del Ramon Morell són, però, ben concrets i aplicats, amb una voluntat clara de servei".

Morell, professor associat fins al 2007 i fins l'any passat professor honorari de la UdL, destaca per la seua obra divulgativa -sobretot en àmbit de l'urbanisme, el mercat del sòl i l'economia lleidatana- a través de multitud d'articles i de la seua "Economia a l'abast" (Fonoll, 2009).  Segons Aldomà, "el món no s'acaba amb l'economia i en Ramon Morell ho ha sabut com a mínim des que va veure Casablanca al cinema. Per això el veureu rebel·lar-se cada dia contra "les runes de somnis colgats" que cobreixen "la ciutat d'ideals que volíem bastir" del nostre malalt i derrotat poeta".