3 de maig de 2013

Experts en dret internacional presenten avui un llibre sobre el conflicte d'Iraq i el cas Couso

. Editat per la UdL i la Universitat de Santiago, surt a la llum deu anys després de la mort del periodista

José Couso
José Couso.
baixcorva
L'assassinat del reporter gallec José Couso per part de tropes nord-americanes ara fa deu anys durant la Guerra de l'Iraq és el fil conductor del llibre El conflicte d'Iraq i el dret internacional: el cas Couso, coeditat per la Universitat de Lleida i la Universitat de Santiago de Compostel·la sota la direcció científica del catedràtic de la UdL, Albert Galinsoga, i publicat la col·lecció "Sud-Nord" de l'Oficina de Desenvolupament i Cooperació de la UdL.

Una obra de 700 pàgines on una vintena d'experts del àmbit jurídic, en concret del Dret Internacional i del Dret Internacional Humanitari, analitzen tant el marc del conflicte de l'Iraq com el mateix cas de José Couso.

Dividit en dos parts, la primera se centra en el conflicte. La utilització de les bombes de dispersió durant la guerra, la tortura i els tractes inhumans rebuts per civils i presoners, les conseqüències de la política externa dels Estats Units, l'actuació dels països aliats, el paper de les empreses privades, així com la protecció del patrimoni cultural, són alguns dels aspectes que s'hi aborden.

Quant a la segona, es reserva al cas Couso, analitzant-lo no només des del punt de vista de la jurisdicció espanyola o del dret internacional, sinó des de la perspectiva política internacional i les anomenades raons d'estat.

El llibre es tanca amb un complet apèndix, on es recullen casos jurídics relacionats amb la guerra contra el terrorisme i el conflicte d'Iraq, cartes de familiars i periodistes, així com el text de la Declaració de Lleida sobre el respecte del dret internacional en conflictes armats i el cas Couso que es va aprovar al 2008 en el marc d'unes jornades organitzades per la Universitat de Lleida.

El conflicte d'Iraq i el dret internacional: el cas Couso, es presenta avui, a les cinc de la tarda a la Facultat de Dret i Economia de la Universitat de Lleida, amb una Jornada on s'abordaran les violacions del dret internacional en la invasió i ocupació militar de l'Iraq, així com l'assassinat del càmera de Tele5 i el llarg i tortuós procés judicial per esclarir les circumstàncies de la seua mort i exigir responsabilitats.

A la jornada, que comptarà amb la presència del també càmera, Javier Couso, hi participen juristes de la Universitat de Lleida, Girona, Autònoma i Carlos III de Madrid, així com historiadors, economistes, periodistes, i l'escriptor i traductor nord-americà David Hall.