28 de maig de 2010

La UdL crea la Càtedra Màrius Torres

. Amb l'objectiu de preservar, difondre i estudiar el patrimoni literari català contemporani
audio
Màrius Torres. Universitat de Lleida
Màrius Torres i Mercè Figueras
Foto: Biblioteca Virtual Màrius Torres UdL
El Consell de Govern de la Universitat de Lleida ha donat llum verda avui a la creació de la Càtedra Màrius Torres, dirigida pel professor de Filologia Catalana, Joan Ramon Veny. Tindrà un doble objectiu: difondre la literatura catalana feta a Ponent i convertir la UdL en un centre de referència pel que fa a la preservació, difusió i estudi del patrimoni literari català contemporani. Entre els projectes que desenvoluparà la càtedra destaca el Corpus Literari Digital (CLD), una plataforma virtual que pretén recollir tot tipus de materials relacionats amb la literatura, especialment del segle XX. Es tracta d'una iniciativa sense precedents en el món de la filologia i l'arxivística. El CLD, que compta amb el suport de l'Institut d'Estudis Catalans i la Institució de les Lletres Catalanes, consta de cinc seccions: hemeroteca, biblioteca, manuscrits, fonoteca i videoteca.

La nova Càtedra també desenvoluparà l'Espai Màrius Torres (EMT), que vetlla per la preservació, edició i difusió de l'obra del poeta, així com de la tradició literària i cultural del territori. A tal fi, s'està constituint un portal de recerca sobre la literatura de Ponent, que aglutinarà la informació sobre els autors i les entitats i plataformes culturals. L'EMT també contempla la creació d'un Centre de Documentació i Estudi del patrimoni literari de Ponent.

. Ajudes a la cooperació internacional

El Consell de Govern també ha aprovat el repartiment de 62.000 euros en ajudes per a la cooperació internacional. Entre aquests, 7.000 es destinen a una nova iniciativa: el Programa UdL Compromesa (PUC), que té com a objectiu potenciar la cooperació interuniversitària. El primer projecte del PUC treballarà amb la Universitat Cheik Anta Diop de Dakar, al Senegal, per crear una plataforma científica, tecnològica i de desenvolupament local a la comunitat rural de Niakhène. El projecte pilot, anomenat UCAD-RURAL, també compta amb la participació de les universitats de Michigan (Estats Units), Reims (França) i Ziguinchor (Senegal). Els diners del primer any serviran per fer un estudi de prospecció.

Dins d'aquesta convocatòria també s'han repartit 40.000 euros per a projectes de cooperació; 6.500, per a projectes de recerca sobre cooperació i 8.500, per a programes de mobilitat solidària.