25 de juliol de 2013

Mira alerta de la fragilitat de la llengua catalana

. L'escriptor valencià clou la Universitat d'Estiu 2013 que ha comptat amb prop de 600 participants

Joan Francesc Mira a la Universitat d'Estiu de la Universitat de Lleida [+] AMPLIAR IMATGED'esquerra a dreta: Jordi Martin, Joan Biscarri i Joan Francesc Mira / FOTO: UdL
"El nostre espai és estret i fràgil i la nostra llengua, convalescent i delicada". Així ho ha afirmat l'escriptor valencià, Joan Francesc Mira, durant la conferència de cloenda de la 21ena edició de la Universitat d'Estiu de la Universitat de Lleida, que ha tingut aquest vespre a la Sala Immaculada de la Seu d'Urgell.

La xerrada, que duia per títol L'espai de la llengua escrita, s'ha centrat en la relació que s'estableix entre llengua escrita, territori i consciència identitària, dedicant especial atenció al paper fonamental que, segons Mira, té la llengua literària, no només en la història social i cultural d'un poble sinó en la recuperació d'un país.

Conegut pel seu compromís polític, cívic i nacionalista, Mira, que diu que ser escriptor és la seua manera de viure, "i ser ciutadà d'aquest país, el meu, és la meua manera d'estar al món", ha defensat la introducció de les diferents varietats del català en la llengua escrita per evitar que els lectors d'un mateix territori lingüístic no la sentin estranya. "No cal que tothom escrigui de la mateixa", ha afirmat.

Aquest prolífic autor compta amb nombrosos premis i distincions. Entre d'altres, la Creu Sant Jordi (1991), el Premi Nacional de la Crítica (1996) per Borja Papa, el Sant Jordi (2002) per Purgatori, el d'Honor de les Lletres Catalanes (2004), el Joan Fuster (2007) a la seua trajectòria, o dos cops el de la Crítica Catalana de Narrativa (2004 i 2009) per Purgatori i El professor d'història, respectivament.

Com a assagista destaquen els treballs que es basen en la situació de la llengua i el poble valencià, com Crítica de la nació pura (1985); i com a traductor, les versions de la Divina Comèdia (2001), de Dante Alighieri, i la dels Evangelis (2004).

"El nostre espai és estret i fràgil i la nostra llengua, convalescent i delicada". Així ho ha afirmat l'escriptor valencià, Joan Francesc Mira, durant la conferència de cloenda de la 21ena edició de la Universitat d'Estiu de la UdL
Membre de l'Institut d'Estudis Catalans i un dels fundadors d'Acció Cultural del País Valencià, ha publicat estudis de crítica i teoria literària, etnologia, antropologia i sociologia i col·labora en diversos mitjans de comunicació.

A l'acte de cloenda de la Universitat d'Estiu 2013 hi han participat també el regidor d'Educació de l'Ajuntament de la Seu d'Urgell, Jordi Martin i el vicerector d'Activitats Culturals de la Universitat de Lleida, Joan Biscarri.

L'edició d'enguany finalitza demà amb un balanç total de 595 matriculats. S'han ofert més d'una trentena de cursos a Lleida (15), La Seu d'Urgell (7), Tremp (2), Àger (1), Solsona (1), Arbeca (1), Alcoletge (1), més 4 de virtuals, que han tingut lloc entre el 28 de juny i el 26 de juliol i que han abordat àmbits tan variats com ara l'emprenedoria, la fotografia, el patrimoni, la música, l'educació, l'apicultura, l'astronomia, l'arqueologia, l'alimentació o les llengües, entre d'altres..