24 de febrer de 2009

Investigadors de la UdL viatgen al Senegal per aprofundir ·in situ· en els fluxos migratoris

. En l'estudi també hi participen experts d'aquest país africà

Imatge de la costa senegalesa. Foto: J.Pereira Costa senegalesa. FOTO: J. PEREIRA
Un grup d'investigadors i investigadores de la Universitat de Lleida, liderats pel sociòleg Jordi Garreta, viatgen avui al Senegal per participar a la Universitat Cheikh Anta Diop, a Dakar, en el seminari de recerca "Emigració al Senegal i codesenvolupament". Aquesta trobada és fruit d'un projecte que du el mateix títol finançat amb 10.000 euros pel Centre de Cooperació Internacional de la UdL, els objectius del qual són crear un grup de recerca internacional interdisciplinar entre investigadors catalans i del Senegal i analitzar l'impacte que està tenint l'emigració de senegalesos cap a Europa.

El seminari de Dakar, que finalitza el proper 4 de març, completa una primera trobada científica que va tenir lloc a Lleida a finals del 2007 i que va ser l'inici d'un estudi en xarxa entre la UdL i la Universitat senegalesa Cheikh Anta Diop per analitzar els impactes demogràfics, econòmics, socials, culturals i identitaris que està tenint l'emigració cap a Europa i, en especial cap a Catalunya, així com les conseqüències que aquest fenomen causa en el desenvolupament de les societats d'origen dels immigrants. Ja s'ha dut a terme un treball empíric qualitatiu, amb un total de 70 entrevistes realitzades (48 a Senegal i 22 a Catalunya) a immigrants senegalesos que viuen a Catalunya, famílies d'emigrants que han patit pèrdues i famílies que no, empresaris de l'emigració clandestina, polítics i representants d'institucions senegaleses, emigrants que han retornat al seu país repatriats i també voluntàriament, entre d'altres.

L'objectius del projecte és crear un grup de recerca interdisciplinar entre investigadors catalans i del Senegal per analitzar l'impacte de l'emigració de senegalesos cap a Europa
Per a completar l'estudi i avançar en les conclusions del mateix, els experts de la UdL es reuniran aquests dies amb representants del ministeri de relacions internacionals d'aquest país africà, associacions de mares que han perdut fills en l'emigració, empresaris que viuen de l'emigració (fent cayucos o gestionant el viatge), a més d'altres tècnics de l'administració que tenen funcions en el control i seguiment dels fluxos migratoris.

Amb tot plegat es pretèn realitzar propostes per afavorir un desenvolupament equilibrat que tingui en compte l'emigració i el retorn.

MÉS INFORMACIÓ