23 de juny de 2011

Les habitacions de la Fortalesa dels Vilars d'Arbeca, al descobert
audio
Habitacions de la Fortalesa de Vilars d'Arbeca. Universitat de Lleida [+] AMPLIAR IMATGECampanya d'excavacions a els Vilars durant el 2010 / FOTO: UdL

La XXVIIa campanya d'excavacions del jaciment ibèric dels Vilars d'Arbeca, que s'iniciarà aquest proper dilluns i fins al proper 15 de juliol, se centrarà en els carrers i cases de la fortalesa. Per primer cop, el treball se centrarà en la investigació de les habitacions, que fins ara estaven ocultes, pertanyents a la primera meitat del segle V a. C., cosa que permetrà augmentar els coneixements sobre l'urbanisme i l'arquitectura de l'època. Cal tenir en compte que aquest és un dels pocs jaciments ibèrics on es mostren, sense interrupcions, els canvis i transformacions de la civilització ibèrica.

Una quarantena de persones conformen enguany l'equip que durà a terme els treballs d'excavació. D'aquestes, 16 realitzaran el Curs Teoricopràctic d'Arqueologia Vilars, mentre que la resta són estudiants d'altres edicions, becaris i col·laboradors, a banda de la direcció i professorat del curs. En aquesta edició del programa formatiu que s'emmarca dins la Universitat d'Estiu de la UdL, s'han inscrit alumnesprocedents d'onze universitats catalanes i espanyoles: Barcelona, Autònoma de Barcelona, Pompeu Fabra, València, Illes Balears, Complutense de Madrid, Salamanca, Santiago de Compostel·la, Vigo, Las Palmas de Gran Canària i Lleida.

El curs compaginarà diàriament els coneixements teòrics d'arqueologia de camp amb l'experiència pràctica en excavació. La catedràtica de prehistòria de la Universitat Pompeu Fabra, Maria Eugènia Aubet Semmler, serà la professora invitada d'enguany. La investigadora, de prestigi internacional, ha dirigit les excavacions de Setefilla (Lora del Rio, Sevilla), Chorreras i Cerro del Villar de Gadalhorce (Màlaga) i a la necròpolis de Tiro Al-Bass (Líban), entre altres.