22 d'octubre de 2012

La població de voltor lleonat podria disminuir un 75 per cent en els propers 20 anys

. Un model matemàtic desenvolupat per la UdL permet fer previsions sobre la pervivència dels carronyaires al Pirineu
audio
Voltors. FOTO: Jordi Bas
Un grup de voltors[+] AMPLIAR IMATGE /  FOTO: Jordi Bas
baixcorva
Un estudi publicat a la revista Scientific Reports (grup Nature) que han dut a terme investigadors de la Universitat de Berna i de la Universitat de Lleida posa de manifest que, en un termini de 20 anys, un 75% dels 800 voltors comuns que habiten al Pirineu català, podria desaparèixer com a conseqüència de la manca d'animals morts dels què s'alimenta l'espècie. La flexibilització de la normativa sanitària, que permet incrementar la presència de cadàvers a la natura, pot ajudar, a garantir-ne la pervivència, segons els investigadors.

Per tal de preveure diferents escenaris futurs, el Grup Consolidat d'investigació en Ecopatologia de Fauna Salvatge, on hi participa la professora de la UdL, M. Àngels Colomer i l'investigador de la Universitat de Berna, Antoni Margalida, han dissenyat un model matemàtic amb el que es poden fer estimacions del comportament poblacional dels quatre tipus de voltors que habiten a Europa (trencalòs, aufrany, negre i comú). Això és possible quantificant la biomassa aportada de fins a 17 espècies d'ungulats domèstics i salvatges que conformen l'aliment dels carronyaires.

L'estudi s'ha fet recollint dades a les comarques de la Val d'Aran, Alta Ribagorça, Pallars Sobirà, Pallars Jussà, Alt Urgell, Cerdanya, Ripollès, Berguedà, Solsonès i la Noguera, tenint en compte les variacions que es poden produir en els mesos d'estiu i d'hivern. Introduint aquestes mostres al model computacional, s'aprecia que dels quatre tipus de voltors analitzats, només el comú se'n veuria mancat d'aliment amb les condicions actuals. És per això que l'informe assenyala que cal incrementar la presència d'animals morts en aquestes zones pirinenques per mantenir o, en el millor dels casos, duplicar el nombre d'exemplars.

L'article destaca també la contribució dels voltors al manteniment dels ecosistemes, eliminant els cadàvers d'animals, que podrien provocar infeccions o altres malalties. Al conjunt de l'Estat espanyol, on es concentra el 95% de la població d'aquestes aus, els investigadors calculen que es consumeixen unes 9.000 tones d'animals morts cada any. Això suposa un estalvi econòmic de prop d'un milió i mig d'euros, respecte als costos que tindrien els ramaders per desfer-se d'aquestes restes. L'any 2001, arran de la malaltia de les vaques boges, la Unió Europea va prohibir deixar cadàvers al camp, obligant als ramaders a destruir les restes d'animals o reutilitzar-les en instal·lacions autoritzades.