22 de novembre de 2012

La Biblioteca de Lletres incorpora el fons de l'arqueòleg Joan Maluquer de Motes

. El seu fill ha participat en l'acte de donació a la UdL d'unes 1.400 monografies, revistes i opuscles
audio
Donació del fons Maluquer a la UdL
[+] AMPLIAR IMATGED'esquerra a dreta, Junyent, Busqueta, Fernández i Maluquer/ FOTO: UdL
baixcorva
La que es considera com la primera obra científica de la prehistòria espanyola, Las primeras edades del Metal en el Sudeste de España, d'Enrique i Luis Siret (Barcelona 1890) s'incorporarà al catàleg de la Biblioteca de Lletres. Serà una de les 1.400 monografies, revistes i opuscles que formaven part del fons bibliogràfic de l'arqueòleg Joan Maluquer de Motes, i que la seua família ha decidit donar a la Universitat de Lleida.

El Saló Víctor Siurana ha acollit aquest matí l'acte de donació, on s'hi han pogut veure una selecció de les obres més representatives del. El fill de l'arqueòleg, Jordi Maluquer, catedràtic d'Història i Institucions Econòmiques de la Universitat de Barcelona (UB),  ha destacat que "els llibres que guardava a casa són els que més valorava el meu pare", ha dit.

La majoria del fons abasta publicacions editades entre els anys 1950-1970. També n'hi ha d'altres més antigues, com ara El Hombre fósil, del Dr. Hugo Obermaier (Madrid: Museo Nacional de Ciencias Naturales, 1916).

Tant el rector de la UdL, Roberto Fernández, com el degà de la Facultat de Lletres, Joan Busqueta, i el catedràtic de Prehistòria de la UdL, Emili Junyent, han lloat la trajectòria del que es considera com un dels arqueòlegs més prestigiosos de la prehistòria i protohistòria catalana i espanyola del segle XX.

Nascut a Barcelona el 1915, Joan Maluquer de Motes, catedràtic de la UB va ser el darrer deixeble directe de Pere Bosch i Gimpera, a l'anomenada "Escola catalana d'Arqueologia". Als anys 70 es va fer càrrec de la Comissaria Nacional d'Excavacions i de la Subdirecció General en els Ministeris d'Educació i Ciència i de Cultura.

El seu darrer gran projecte va ser l'excavació del palau-santuari de Cancho Roano (segles VI-IV a.C.), a Zalamea de la Serena (Badajoz) entre els anys 1978 i 1986. Aquest jaciment ha estat una de les troballes arqueològiques més importants a la Península en les darreres dècades. Precisament, l'investigador del CSIC, Sebastián Celestino, que ha continuat el treball de Maluquer de Motes, també ha participat en l'acte d'avui.

Maluquer, amb arrels lleidatanes, va excavar a les coves de Toralla, Murisechs (Pontós) i Parco (Alòs de Baguer), al dolmen de Llanera (Torà), a les necròpolis de La Pedrera (Vallfogona de Balaguer - Térmens) i d'Almenara (Agramunt), als poblats ibèrics d'Antona (Artesa de Segre), Margalef (Puigverd de Lleida) o Molí de l'Espígol (Tornabous), entre d'altres. L'arqueòleg va tenir una relació molt estreta amb la Secció d'Arqueologia, Prehistòria i Història Antiga del Departament de Geografia i Història de la UdL.