21 d'octubre de 2013

La UdL acull la presentació de l'Associació espanyola de municipis de muntanya

L'entitat es constitueix en el marc d'unes jornades de la Càtedra Repsol

Congrés de Sòls i Muntanya a la Universitat de Lleida. FOTO: UdL

La Càtedra Repsol de Competitivitat i Desenvolupament Regional de la Universitat de Lleida (UdL) dóna suport a la iniciativa conjunta de diversos senadors i alcaldes per crear l'Associació Espanyola de Municipis i Entitats de Muntanya, que es constituirà oficialment aquest dijous en el marc de la jornada Las políticas de montaña en España: una asignatura pendiente. L'entitat, la primera d'aquest àmbit creada a l'Estat, ja aglutina 150 municipis de 8 comunitats autònomes: Catalunya, Aragó, Astúries, Cantàbria, Castellà-Lleó, Galícia, Comunitat Valenciana i Andalusia.

La iniciativa pretén crear un instrument àgil i eficaç per promoure la col·laboració i l'intercanvi d'experiències i bones pràctiques entre els municipis de muntanya, que representen un 38% del territori espanyol. L'impulsor de la Comissió d'Estudi sobre les Problemàtiques de Muntanya, el senador lleidatà Francesc Boya, ha destacat que la nova associació pot ser "un interlocutor que defensi els interessos comuns d'aquests municipis i els doni força davant les Administracions".

El director de la Càtedra Repsol i professor del departament de Geografia i Sociologia de la UdL, Joan Ganau, ha recordat que "un dels objectius de la Universitat de Lleida es precisament contribuir al desenvolupament social mitjançant la realització d'estudis tècnics o l'organització d'actes, com les jornades en qüestió, que serveixin de marc de reflexió i d'intercanvi d'experiències".

Les jornades tècniques s'inauguraran a l'Auditori del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera. Pel matí tindran lloc ponències sobre Polítiques de muntanya a França, a càrrec de Charles Pujos, Commissaire à l'aménagement des Pyrénées – DATAR; Polítiques de muntanya a Espanya: una revisió crítica, a càrrec de José Ignacio Plaza, de la Universitat de Salamanca; L'evolució de la política de muntanya catalana; a càrrec de Lourdes Feixa, cap del Servei d'Actuacions de Muntanya de la Generalitat de Catalunya, i Els Pirineus: entre la conservació ambiental i el desenvolupament, a càrrec de Joan Manuel Soriano, de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Per la tarda hi haurà una ponència sobre l'Evolució econòmica, paisatgística i cultural de las zones de muntanya a Espanya, a càrrec de Jaime Izquierdo, expert en desenvolupament territorial, i una taula rodona sobre Trenta anys de política de muntanya a Espanya: un balanç, en la que participaran José Luis Fontanella, alcalde de Cangas de Narcea (Astúries); Albert Alins, alcalde del Pont de Suert (Catalunya); Luis Estaún, alcalde de Biescas (Aragó); Carmelo Conde, alcalde de Cazalla de la Sierra (Andalusia) i Arcadi Castilló (Institut per al Desenvolupament i la Promoció de l'Alt Pirineu i Aran) com a moderador.

El divendres parlarà el director de la Càtedra Repsol de Competitivitat i Desenvolupament Regional de la UdL, Joan Ganau, sobre l'Evolució recent de des àrees de muntanya a Espanya; reptes i oportunitats, i Juan Andrés, president d'Euro montana: Associació Europea de Zones de Muntanya, sobre Les associacions de muntanya i el seu paper en la dinamització del territori. A les 11.30 tindrà lloc, finalment, la presentació i constitució de l'Associació Espanyola de Municipis i Entitats de Muntanya.

La roda de premsa de presentació de l'associació i de les jornades també ha comptat amb la presència de l'alcalde de Bassella, Xavier Esteve, l'alcalde de Bonansa, Marcelino Iglesias, i el de Lleida.

Text: Serveis de Comunicació / Oficina de premsa UdL