21 de maig de 2009

El Claustre aprova l'informe anual de gestió del rector

. Viñas anuncia la creació d'un centre de recerca en art referent a Catalunya
audio
Sessio del Claustre de la UdL 2009 [+] AMPLIAR IMATGE Moment de la votació
El Claustre de la UdL ha aprovat avui l'informe anual de gestió del rector per 38 vots a favor, 37 en contra i 16 en blanc. Joan Viñas i altres claustrals han lamentat la baixa assistència dels membres d'aquest òrgan de govern a la sessió d'avui. El rector ha insistit en la importància de conscienciar la comunitat universitària de la importància de participar-hi. "Així com ho hem fet amb l'estudiantat, també insistiré al PDI", ha assegurat. En aquesta línia, ha subratllat la necessitat d'una cultura col·lectiva d'institució. "Ens cal saber cedir en els privilegis propis, i ser més solidaris i menys egoistes. Encara que defensar i mirar pel propi equip i la pròpia àrea és bo i s'ha de fer, cal una visió de conjunt" per treballar en pro de la Universitat de Lleida.

Viñas ha fet un repàs a les actuacions més importants d'aquest curs 2008-2009, marcat pel procés de Bolonya, en els àmbits de la docència, la recerca, les relacions internacionals, els compromisos amb la societat, la gestió i la qualitat, principalment. El rector ha recordat els darrers rànquings de les universitats públiques espanyoles, que han situat la UdL com a primera de l'Estat en docència i com a novena en recerca, tot felicitant a tota la comunitat universitària per aquests èxits "insospitats i impensables fa pocs anys". Segons Viñas, això demostra que la Universitat de Lleida va per bon camí i que aquests resultats ens han d'esperonar per continuar treballant amb valentia i esforç per afrontar els canvis que calguin per mantenir el suport i la consideració de la societat lleidatana.

Pel que fa als projectes de futur, el rector ha destacat la posada en marxa d'un centre CERCA d'investigació en art que serà referent a tot Catalunya i un dels més importants a nivell estatal. La UdL ja té el compromís financer de la Generalitat per tirar endavant aquest centre,
anomenat IR-ART, dirigit pel catedràtic d'Història de l'Art, Ximo Company, i que serà la tercera branca del Pla Estratègic de Recerca. En el mateix àmbit, la conselleria ha proposat convertir la Fundació UdL-IRTA en un altre centre CERCA, al mateix temps que agrupar tota la recerca agroalimentària de Lleida en un sistema consorcial on hi aportaria recursos.

Sobre els projectes de futur, el rector ha destacat la posada en marxa d'un centre CERCA d'investigació en art, anomenat IR-ART, que serà un dels més importants a nivell estatal
Viñas ha recordat que la UdL es presentarà a la convocatòria de Campus d'Excel·lència Internacional, que s'ha retardat pels canvis ministerials, on sol·licitarà finançament per a la construcció d'un pavelló poliesportiu al campus de Cappont, a banda de fons per refer la teulada del Rectorat. També s'està ultimant un estudi per a la instal·lació de plaques solars als edificis de la UdL.

Quant a l'estudiantat, ha anunciat una convocatòria de noves beques per a l'estudi, donada l'excepcionalitat de la situació econòmica, per complementar el sistema de beques actual. També s'està negociant amb els representants de l'alumnat la possibilitat de mantenir els exàmens de setembre, ha dit, restringits a la primera setmana per no alterar l'inici de curs. Pel que fa a personal, el rector ha remarcat la bona posició de la UdL respecte a la resta d'universitats públiques catalanes de les ratios professor per alumne (1:9,45) i PAS per alumne (1:12,57).

Les intervencions dels claustrals un cop finalitzada la presentació de l'informe de gestió anual del rector, han tingut a veure amb la qualitat de la docència i la recerca, la contenció en els pressupostos, l'adequació de les infraestructures a les necessitats reals dels usuaris, la dotació de professorat i el pla de formació del PAS, principalment.  El rector, que ha manifestat públicament que prenia bona nota de tots els suggeriments, ha expressat que és conscient que encara queda molt per fer però que continuarà complint amb els compromisos adquirits.