20 de setembre de 2012

Dos lingüistes de la Universitat de Barcelona guanyen el II Premi Internacional Joan Solà

. El jurat ha valorat les aportacions del seu treball al coneixement del sistema pronominal del català
audio
2n Premi Joan Solà / Universitat de Lleida UdL
Un dels autors del treball, Cedric Boeckx / FOTO: C.Boeckx
baixcorva
"El clític datiu és més que un clític", és el títol del treball guanyador de la segona edició del Premi Internacional de Recerca en Filologia Joan Solà -enguany dedicat a la sintaxi- impulsat pel Departament de Filologia Catalana i Comunicació de la Universitat de Lleida (UdL) i l'Ajuntament de Bell-lloc d'Urgell. En són autors dos lingüistes de la Universitat de Barcelona (UB), Cedric Boeckx i Txuss Martín, que rebran el premi el proper 21 de setembre, en un acte que tindrà lloc a les 7 de la tarda al Saló Víctor Siurana i que comptarà amb la presència de Roberto Fernández (rector), Ramon Cònsola (alcalde de Bell-lloc), Salvador Giné (president de l'Institut d'Estudis Catalans) i el periodista Joaquim Maria Puyal.

El jurat del Premi, integrat per Sebastià Bonet (UB), Ignacio Bosque (Universitat Complutemse de Madrid, RAE), Jordi Ginebra (Universitat Rovira i Virgili), Manuel Pérez-Saldanya (Universitat de València, IEC, AVL) i Gemma Rigau (Universitat Autònoma de Barcelona, IEC), va valorar especialment el nivell teòric assolit per aquest estudi i les conseqüències que se’n desprenen per al coneixement del català, i de les llengües romàniques en general, en relació amb el sistema pronominal.

Actualment, Cedric Boeckx és investigador ICREA al Departament de Lingüística de la Universitat de Barcelona. Doctorat a la Universitat de Connecticut, ha estat professor de lingüística a la Universitat de Harvard. Ha publicat una dotzena de llibres en anglès sobre lingüística, especialment de sintaxi, i nombrosos articles en revistes internacionals. Darrerament la seua investigació se centra a descobrir les bases biològiques del llenguatge.

Txuss Martín, llicenciat en lingüística i filosofia per la UB, s’ha doctorat enguany en lingüística a la Universitat de Nova York i des del febrer passat, és investigador al Departament de Filosofia de la Universitat de Durham, al Regne Unit. Les seues recerques estan focalitzades en la biolingüística, la sintaxi i la ciència cognitiva, entre d’altres.

L'acte de lliurament del Premi Internacional Joan Solà comptarà amb la participació del periodista Joaquim Maria Puyal, que pronunciarà una conferència al voltant de la llengua i l'esport
El Premi Internacional Joan Solà, dotat amb 10.000 euros i la publicació del treball per Pagès Editors, té com a objectiu guardonar investigacions en qualsevol àrea de coneixement de la filologia catalana. La primera edició (2010) va estar dedicada a la variació lingüística, lingüística aplicada, història de la llengua, història de la lingüística, edició de textos; la segona, a la sintaxi (2012), i la propera (2014) se centrarà en la semàntica, lexicologia i lexicografia.

Laia Querol, doctora en Filologia Catalana per la Universitat de Barcelona, va ser la guanyadora de la primera edició del premi, el qual li va ser lliurat pel propi Joan Solà, en un dels seus darrers actes públics.

BASES III PREMI INTERNACIONAL DE RECERCA EN FILOLOGIA CATALANA JOAN SOLÀ, 2014