20 de març de 2009

La UdL i l'IEI creen l'Observatori per a la Immigració

. Permetrà crear una base de dades fiable per dissenyar recerques i polítiques específiques

D'esquerra a dreta: Joan Busqueta, Joan Viñas, Jaume Gilabert i Jordi Garreta [+] AMPLIAR IMATGE D'esquerra a dreta: Joan Busqueta, Joan Viñas, Jaume Gilabert i Jordi Garreta
El Grup de Recerca Interculturalitat i Desenvolupament (GRID) de la Universitat de Lleida, liderat pel professor Jordi Garreta, coordinarà l'Observatori per a la Immigració que promou l'Institut d'Estudis Ilerdencs (IEI). La missió és analitzar aquest fenomen des d'un punt de vista acadèmic, dinamitzant l'intercanvi d'experiències entre institucions, entitats i associacions que treballen aquests temes. L'objectiu és crear una base de dades fiable i completa de la situació dels immigrants a la província per després dissenyar estudis específics.

Tot plegat permetrà que l'Observatori sigui un referent en el debat sobre les polítiques i estratègies d'intervenció en matèria d'immigració a les comarques de Ponent. Així ho han posat de manifest el rector de la UdL, Joan Viñas, i el president de la Diputació de Lleida, Jaume Gilabert, durant la presentació d'aquesta iniciativa. En l'acte han estat acompanyats pel professor del departament de Geografia i Sociologia de la UdL, Jordi Garreta, i el director de l'IEI, Joan Busqueta.

El projecte es divideix en dos fases. La primera consisteix en la recollida i l'anàlisi de la informació de les diferents institucions, els estudis realitzats i els recursos disponibles. Aquest treball abastarà àmbits diversos, des de l'estadística demogràfica de padrons i censos fins a les referències socioeconòmiques d'empresaris, oficines d'ocupació, associacions d'immigrants o centres religiosos. També es realitzaran entrevistes en profunditat. En la segona fase, prevista a partir del 2010, es realitzarà un treball de recerca anual sobre el fenomen migratori.

El GRID preveu activar al proper mes de setembre l'espai de l'Observatori per a la Immigració dins la pàgina web de l'IEI. Tindrà diferents seccions: formació en aquesta matèria que s'oferta a les comarques de Ponent, treballs que s'estan fent per afavorir la integració i estudis sobre la situació del col·lectiu. Simultàniament s'elaborarà una revista electrònica d'àmplia difusió que recollirà els resultats més rellevant de l'Observatori.

. Manquen recursos i augmenta el racisme

El primer informe de recerca del GRID sobre la immigració a les comarques de Ponent revela que l'increment d'aquest fenomen sense augmentar els recursos necessaris ha col·lapsat molts serveis. Existeixen mancances notables, especialment en els camps de l'educació, la sanitat i els serveis socials. Els immigrants serveixen de boc expiatori d'aquestes deficiències en l'atenció als usuaris. Els autòctons de nivell socioeconòmic més baix pensen que reben les conseqüències de la competència laboral i dels baixos salaris. "Una percepció que s'ha incrementat amb l'actual crisi econòmica, així com també han crescut les actituds racistes", ha explicat el professor Jordi Garreta.

Per elaborar aquest estudi, el grup de recerca de la UdL ha organitzat tretze grups de discussió en què han participat una norantena de persones dels àmbits de la política, l'empresa, la pagesia, les administracions i la universitat, entre d'altres. També s'han realitzat entrevistes telefòniques a tècnics de l'administració local i comarcal que treballen amb el fenomen migratori.

MÉS INFORMACIÓ

Grup de Recerca Interculturalitat i Desenvolupament (GRID)