20 de desembre de 2010

Les primeres fotos de la ciutat de Lleida, en una exposició al Rectorat de la UdL

. La mostra aplega, des de dimecres i fins l'11 de febrer, reproduccions en gran format d'imatges històriques de la segona meitat del s.XIX
audio
Exposició de fotografies de Lleida al segle XIX a la Universitat de Lleida [+] AMPLIAR IMATGEVista de la ciutat atribuïda a Francis Frith i Robert P. Napper
Vistes panoràmiques de la ciutat de Lleida en mig de camps d'oliveres, l'antic pont  medieval de pedra sobre el riu Segre (desaparegut el 1907) o la Seu Vella com a caserna militar són algunes de les perspectives insòlites que ofereix l'exposició Lleida segle XIX. Fotografies, que es podrà veure a la planta baixa ddel Rectorat de la UdL des d'aquest dimecres 22 de desembre i fins l'11 de febrer. La inauguració tindrà lloc a les 13.00h al vestíbul de l'edifici. La mostra aplega un total de 31 imatges de 7 fotògrafs que provenen de l'Arxiu del Palau Reial de Madrid, de la Biblioteca de Catalunya, del Museu Victòria i ALbert de Londres, del Centre Canadenc d'Arquitectura i del fons de la Universitat de Lleida, reproduïdes en gran format.

L'arribada del ferrocarril, l'any 1860, va portar un altre avanç tecnològic a la capital del Segrià: la fotografia. El gal·lès Charles Clifford en va prendre les primeres instantànies, coincidint amb la visita de la reina Isabel II. Darrere seu van treballar a la ciutat el valencià José Martínez Sánchez, els britànics Francis Frith i Robert P. Napper, els barcelonins Manuel Moliné i Rafael Albareda, i el lleidatà Josep Manetes Gigó, considerat el primer fotògraf local. Tots ells són presents a l'exposició de la Universitat de Lleida, comissariada per Xavier Goñi, Josep Armengol i Joan Sagués (UdL).

Aquesta retrospectiva històrica permet al visitant conèixer una ciutat en transformació, arran de l'enderroc de les muralles que des del segle XIV tancaven Lleida i que va permetre el seu creixement urbanístic. Hi apareixen elements ja desapareguts, com l'antiga església de Sant Joan o el pont medieval, i noves construccions, com el nou pont de ferro construït sobre el Segre, els Camps Elisis, la Casa de Maternitat i l'Acadèmia Mariana. El Servei d'Edicions i Publicacions de la UdL ha editat un catàleg, prorrogat pel professor de Geografia Joan Ganau.