19 de maig de 2011

Els edificis de la UdL es veuran en 3D a Google Earth i Google Maps

. Fins ara, alumnes i professors han enllestit els seus tres primers dissenys
audio
Google Earth. Universitat de Lleida
L'Edifici Polivalent i la Facultat de Ciències de l'Educació del Campus de Cappont / FOTO: Google Earth

Un projecte acadèmic de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) i l'Escola Politècnica Superior permetrà que totes les edificacions de la Universitat de Lleida es puguin contemplar en tres dimensions i en format digital a través de la xarxa. La primera fase es va iniciar el passat mes d'abril i s'acabarà el proper juliol. En aquests primers mesos d'activitat, diversos estudiants dels graus en Enginyeria Agrària i Alimentària, Enginyeria Forestal, i Enginyeria de l'Edificació ja han elaborat 3 models que resten a l'espera de ser aprovats per una comissió d'avaluació per a ser inclosos a les aplicacions Google Earth i Google Maps. Es tracta de l'Edifici 4 del Campus ETSEA, l'Edifici Polivalent i la Facultat de Ciències de l'Educació, del campus de Cappont. La iniciativa,  a la que els alumnes s'han afegit de forma voluntària, s'emmarca en el programa de 3 assignatures d'aquests graus (Expressió gràfica, Expressió gràfica i cartogràfica i Oficina Tècnica) i pretén potenciar i difondre la marca UdL i de la ciutat de Lleida arreu del món.

El projecte, coordinat pel professor del Departament d'Enginyeria Agroforestal de la UdL, Alexandre Escolà, és a la vegada una eina educativa a través de la qual els participants poden ampliar els seus coneixements en l'àmbit del disseny assistit per ordinador i l'ús de les TIC. Els models s'han desenvolupat amb programari lliure (Google SketchUp) i s'han fet públics a Internet a través de la galeria 3D Warehouse, previ a la seua difusió mundial mitjançant les eines georeferenciació Google Earth i Google Maps. D'aquesta manera, es poden consultar lliurement en una col·lecció creada especialment amb l'objectiu d'anar incorporant els dissenys a mesura que es vagin creant. La intenció és que aquest treball, en el que s'ha involucrat fins al moment un total de 6 professors, projecti una imatge atractiva dels estudis que ofereix la Universitat de Lleida.

L'objectiu del projecte és que els participants puguin ampliar els seus coneixements en l'àmbit del disseny assistit per ordinador a més de potenciar la marca UdL arreu del món
Els dissenys s'han treballat únicament a través de fotografies fetes pels estudiants, que han estat la base per desenvolupar després els diferents models. Aquest sistema permet que les creacions 3D siguin totalment fidels a la realitat, ja que, les línies, superfícies i volums es tracen a escala directament sobre les instantànies, sense necessitat de realitzar croquis a mà alçada o haver de prendre infinitat de mesures de l'edifici real.  A més, l'aplicatiu, que també s'utilitza en gabinets d'arquitectura per fer les presentacions finals de projectes, permet reproduir la textura dels edificis a partir de les fotografies obtingudes, donant així un aspecte fotorealístic a l'obra.

Dos dels models 3D elaborats pels alumnes participants en el projecte han estat guardonats en el primer Concurs Open Data, que organitza la Paeria, i al qual es van presentar 4 estudiants a més del coordinador del projecte. Així, els alumnes Gerard Mor i Jordi Fonseca han rebut el tercer premi per la modelització de la Facultat de Ciències de l'Educació, mentre que el quart premi ha anat a parar a David Badia i Dario Camí per l'Edifici Polivalent del Campus de Cappont.