19 de juny de 2013

Els efectes de la guerra als països pobres, nou volum de 'Sud-Nord'

Armes foto de AlbertGonzalez [+] AMPLIAR IMATGEFOTO: Albert González (UNAMID)
Els efectes que la fabricació d'armament, els interessos de la indústria armamentista, la despesa militar i l'estratègia bèl·lica internacional tenen sobre el desenvolupament dels països més pobres, és el fil conductor del nou volum de la col·lecció Sud-Nord que edita l'Oficina de Desenvolupament i Cooperació de la Universitat de Lleida.

Coordinat pel professor de la UdL i president de Justícia i Pau a Lleida, Rafael Allepuz, el llibre, que es presenta avui a les 18.30h, a la Facultat de Dret i Economia, recull les ponències presentades en el primer Campus per la pau que va tenir lloc a la Universitat de Lleida el juny de 2009, i que des d'ahir, celebra una nova edició, enguany dedicada a la Reconstrucció de la Pau: democràcia, participació i reconciliació.

Els efectes de les guerres sobre el desenvolupament dels països pobres, inclou nou articles de diferents experts com ara el congolès Mbuyi Kabunda, Arcadi Oliveres, Alejandro Pozo, Oscar Mateos, que aborden des les conseqüències de les guerres, els efectes de la despesa militar, així com casos concrets com ara el d'Afganistan, Colòmbia i Darfur, per acabar amb dos capítols sobre prevenció i resolució de conflictes, i opcions personals i col·lectives per la pau.

Segons Allepuz, hem de tenir present que la fabricació d'armament es fa, principalment, als països més desenvolupats, mentre que els països més empobrits són els que més l'usen. "Això suposa una despesa pública desproporcionada que provoca que aquests països desviïn gran quantitat de recursos a l'armament, a la defensa i al militarisme i no al desenvolupament del propi país".

El llibre aborda les conseqüències de les guerres, els efectes de la despesa militar, així com dos capítols sobre prevenció i resolució de conflictes, i opcions personals i col·lectives per la pau
El passat 5 de juny es van presentar a la Comissió de Defensa del Parlament les estadístiques d'exportació d'armes espanyoles al 2012 que situen l'Estat entre els vuit màxims exportadors mundials. Tot i que les exportacions de material de defensa van disminuir un 19% respecte el 2011, el 2012 se situa com a segon any 'millor' de la història. A més, segons publicava El Páis, han crescut un 235% les vendes de material de doble ús (civil i militar) i les de material antidisturbis s'han multiplicat gairebé per cinc. El 55,2% de les ventes espanyoles es dirigeix a països d'Amèrica del Sud, Àsia i el món àrab, entre ells alguns en conflicte armat o tensió bèl·lica com ara Egipte i Bahrain.

www.centredelas.org