19 de desembre de 2012

Claustre de la Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGEUn moment de la sessió / FOTO: UdL
baixcorva
El Claustre de la UdL ha aprovat avui, en la seua sessió ordinària anual, l'informe de gestió del rector Roberto Fernández per 54 vots a favor, 53 en contra, 16 en blanc i un nul. Aquest és el segon informe de gestió de l'equip govern sotmès al Claustre des que va ser nomenat al càrrec, ara fa un any i mig. Un cop coneguts els resultats de la votació, el rector ha anunciat que iniciarà un procés de reflexió d'algunes de les seues polítiques "part de les quals no han estat enteses o ben rebudes" i que incrementarà el diàleg amb l'estudiantat, col·lectiu que s'ha mostrat en contra de la seua gestió.

L'informe presentat per Fernández ha destacat, quant a docència, l'elaboració del document-guia Estratègia Docent de la UdL 2013-2018, que es posarà a la discussió de tota la comunitat universitària a finals de gener, així com un altre sobre Política de Màsters 2013-2018 i una primera proposta de màsters Campus Iberus, per potenciar la formació interuniversitària. També ha anunciat la propera constitució de l'Institut Superior de Formació Contínua de la UdL.

En l'àmbit de la recerca, s'ha presentat el projecte del segon edifici de Biomedicina, que aspira a aconseguir fons FEDER europeus. També s'ha creat el Centre de Recerca INSPIRES, fruit de la fusió del Centre de Computació de Ponent i el Centre de Recerca en Tecnologies per a la Sotenibilitat (CRETESOS), així com Agrotecnio. El rector ha anunciat a més, la posada en marxa d'una avaluació periòdica dels resultats de recerca de la UdL per aconseguir ser més competitius.

Pel que fa al Personal Docent i Investigador, la UdL començarà a implementar a inicis d'any el nou document de política de personal acadèmic que fixa els objectius fins al 2020. D'altra banda, Fernández ha reconegut que la incorporació de nou professorat el 2013 es veurà fortament condicionada per la suspensió del Pla de Jubilacions Incentivades a requeriment de la Direcció General d'Universitats i del Tribunal de Comptes de l'Estat.

Quant a Estudiantat, l'informe del rector destaca la creació i implementació del Programa Nèstor, basat en un nou model de tutories més flexible, i la fase final d'execució del projecte ESEM>UdL, per dinamitzar l'emprenedoria dels titulats.

En referència al Personal d'Administració i Serveis (PAS), el rector ha assegurat que la UdL ha intentat minimitzar les retallades econòmiques i de drets. També ha valorat la nova estructura de gestió de la UdL, que ha comportat el nomenament de cinc Directors d'Àrea.

Dins l'àmbit de la gestió econòmica, Fernández ha repassat les inversions en infraestructures -com la posada en marxa de l'edifici Biomedicina 1- i la reducció de la despesa corrent i ha anunciat que les dificultats econòmiques que seguirà patint la UdL el proper any. En aquest sentit ha anunciat que té el compromís verbal de la Generalitat que abans de finals de gener s'ingressarà el 50% del deute total (20 milions d'euros) que manté el Govern amb la UdL.

Un cop coneguts els resultats de la votació, el rector ha anunciat que iniciarà un procés de reflexió d'algunes de les seues polítiques i que incrementarà el diàleg amb l'estudiantat
Les intervencions dels membres del Claustre sobre l'informe les ha protagonitzades l'estudiantat que ha criticat el rector per haver acceptat l'augment de les taxes, que el pàrquing que envolta l'edifici del Rectorat esdevingui de pagament, que s'hagin disminuït les beques de col·laboració dels estudiants, la manca de diàleg en polítiques docents, la pèrdua d'exclusivitat quant al màster d'Agronomia, i la presència fora i dins de l'edifici del Rectorat d'efectius dels mossos d'esquadra -antidisturbis inclosos- el dia de l'acte d'inauguració de curs; queixa a la què s'han sumat els membres del PAS, que li han fet palès el seu malestar per "l'errada política del màster d'ETSEA i la manca d'èxit en la gestió de les discrepàncies internes".

El rector ha demanat que les seues polítiques es valorin en consonància amb el temps que porta governant i ha explicat que totes les decisions preses fins ara s'han fet en defensa de la Universitat, de la seua seguretat i de la llibertat d'expressió. S'ha qualificat com un rector dialogant i de consens i ha volgut deixar clar que no governarà amb por: "un Rectorat feble no és un bon Rectorat". Ha advertit que en temps difícils és quan s'ha d'estar més units i ha demanat a tota la comunitat universitària que sigui corresponsable en el govern de la Universitat de Lleida.

Al marge de l'informe de gestió, durant el Claustre també s'ha presentat la memòria de la Sindicatura de Greuges de la UdL, amb una activitat que ha augmentat durant el 2011 respecte a l'any anterior. L'òrgan ha incoat un total de 18 expedients, quan al 2010 van ser 11. D'aquests, tres corresponen al professorat; quatre, al PAS i onze, a l'estudiantat. Les queixes tenen a veure amb concursos de selecció i promoció de personal, taxes i cursos d'idiomes. El síndic ha fet cinc recomanacions. Aquest ha estat el darrer informe de Miquel Gil, després de 8 anys al capdavant de la Sindicatura.

El Claustre ha elegit com a nou síndic de greuges Francisco Javier Aquilué Ortíz, de 71 anys, advocat de l'Estat i antic professor associat de Dret Administratiu a la Facultat de Dret i Economia. Aquilué ha estat cap de la direcció de l'Advocacia de l'Estat a Lleida entre 1971 i la seua jubilació al 2011. Vinculat a la UdL des de 1975, quan l'Estudi General encara depenia de la Universitat de Barcelona, ha desenvolupat la seua tasca docent durant 35 anys.