18 de setembre de 2007

Senyalitzat el primer dels llocs emblemàtics de la Guerra Civil a les comarques de Lleida

AMPLIAR IMATGE. El Merengue. Localització i senyalització dels llocs emblemàtics de la guerra civil. UdL
El Merengue (Camarasa)
Dijous vinent s’inaugura la primera de les senyalitzacions del “Pla pilot per a la localització i senyalització dels llocs emblemàtics de la guerra civil, de la repressió franquista i de la lluita antifranquista de les comarques de Lleida”, elaborat entre 2005 i 2006 pel Servei d'Història, Documentació i Patrimoni del departament d'Història de la UdL i finançat per les conselleries de Relacions Institucionals i Participació i d’Universitats i Recerca. Es tracta del Merengue, un tossal situat al terme municipal de Camarassa, on durant la primavera del 1938 l'exèrcit franquista va establir-hi posicions, tot i ser zona republicana. És el que els historiadors anomenen un cap de pont.

L’acte oficial tindrà lloc a les 11 del matí al Merengue i comptarà amb la presència del conseller d’Interior, Joan Saura, l’alcalde de Camarasa, Josep Vendrell, i la coordinadora del Servei d’Història, Documentació i Patrimoni de la UdL i catedràtica d’Història Contemporània, Conxita Mir.

El Merengue, que mai va ser recuperat per l’exèrcit republicà, fou escenari d’intensos enfrontaments i gran nombre de baixes. Entre elles destaquen pel seu significat i quantia les que delmaren la lleva del Biberó, formada per combatents de divuit, i fins i tot de disset anys, amb escassa instrucció militar.

La senyalització del Merengue, en la qual ha col·laborat l' Ajuntament de Camarassa i l'estudiós de la batalla del Segre, Pol Galitó, permet una visita guiada per aquesta posició a través de diversos plafons explicatius que s’han realitzat aplicant, per primera vegada, el Manual tècnic de senyalització d’espais i rutes de la memòria elaborat pel Memorial democràtic.

Els plafons, redactats en català, castellà i anglès, inclouen fotografies actuals i de l'època i plànols, amb l’objectiu d’explicar al visitant la importància d’aquest indret en els combats que van tenir lloc a la zona l’any 1938. També es detallen les obres defensives i fortificacions que s’hi van construir (dipòsits de municions, nius de metralladores, observatoris o pous de tiradors, abrics lleugers etc.), que en una segona fase d’intervenció seran restaurades per fer més entenedora la visita. Hi trobem a més, el monolit aixecat al cim del Merengue el 1985, en homenatge a les víctimes.

A més del Merengue, conegut popularment amb aquest nom per la seua silueta, la senyalització es completa amb dos punts més: la mateixa població de Camarasa i el seu cementiri, on hi descansen en una tomba cedida per l'Ajuntament, les restes de combatents recuperades al llarg de tot el front del Segre.

El cap de pont de Balaguer, que abasta part dels termes municipals de Balaguer, Vallfogona de Balaguer, la Sentiu de Sió i Camarasa, és un dels espais d’intervenció de la memoria global – l'anomenat Espais del Front del Segre- proposat en el Pla pilot elaborat per la Universitat de Lleida i que també inclou actuacions al cap de pont de Seròs, els dos Pallars, la Cerdanya, la Segarra i la ciutat de Lleida. Cal recordar que el passat mes de juliol va ser inaugurada una d'aquestes iniciatives, el Museu Camí de la Llibertat: un museu de la pau a la frontera, a la localitat de Sort.

MÉS INFORMACIÓ

print enrera pujar