18 de juny de 2007

Recuperada la porta nord de la fortalesa ibèrica dels Vilars

Set mesos han durat els treballs de recuperació i restauració de la porta nord del conjunt ibèric dels Vilars (Arbeca), la qual fou la més important, i potser l'única, durant el segle IV i fins l'abandonament de la fortalesa (entre el 350 i 325 abans de la nostra era). Mercès al Pla d'ocupació del departament de Treball de la Generalitat de Catalunya, dotat amb 82.000 euros, el Grup d'Investigació Prehistòrica de la UdL ha pogut finalitzar els treballs de recuperació i restauració de la porta nord de la fortalesa que han evidenciat que aquest era un dels seus elements més monumentals.

El Pla d'ocupació ha permès contractar un paleta i dos ajudants, a més de dos arqueòlegs i dos ajudants d'arqueòleg que, des del desembre de l'any passat fins ara, han estat treballant en recuperar aquesta porta, les restes conservades de la qual daten del moment en què es va construir. L'actuació ha comptat tambéamb el suport de l'Institut d'Estudis Ilerdencs i de les direccions generals de Patrimoni Cultural i de Recerca.

La fortalesa dels Vilars, construïda al segle VIII a. de la n.e., disposava inicialment de dos portes: una oberta a l'oest, que només va estar en ús durant la fase més antiga de la fortalesa, i l'altra a l'est, anomenada torre-porta. Durant la primera meitat del segle V a. de la n.e., una nova porta orientada al nord es convertí en l'accés principal. Aquesta nova porta, que va conviure probablement amb l'accés de l'est, responia a una remodelació urbanística de l'interior del reciente que va afectar a la xarxa viària. La nova porta estava millor defensada que les anteriors però era igual d'estreta.

La construcció d'aquesta porta va implicar edificar noves defenses per tal de protegir-la, ja que les portes constitueixen el punt més vulnerable de les fortificacions. Els elements que es van aixecar van ser una torre buida, al costat oest, i un bastió adossat, al costat est. Entre les torres, el bastió i la muralla es formà un llarg passadís de 13 metres de llarg i 1 d'ample que resultaria infranquejable per a una persona hostil.

La fortalesa dels Vilars (Arbeca) constitueix un conjunt arqueològic excepcional únic en el panorama peninsular i europeu de la Primera Edat del Ferro i la Cultura Ibèrica, precisament per les seues defenses, la muralla torrejada, els "chevaux-de-frise" i el fossat.

El proper dissabte, a partir de les 10.30h i fins a les 14.00h, els interessats a descobrir els darrers treballs arqueològics duts a terme a la fortelsa ilergeta, podran apreciar-ho des de l'aire. L'Ajuntament d'Arbeca, l'Associació Amics de Vilars i la Universitat de Lleida han instal·lat una plataforma a 28 metres d'alçada per poder gaudir d'una espectacular perspectiva.

fletxa-gris MÉS INFORMACIÓ

Fortalesa dels Vilars d'Arbeca