17 de novembre de 2009

versió en català

Un ratolí òptic per "enxampar" euros falsos

. Enginyers informàtics de la UdL creen un prototip per detectar monedes de 2 euros sense valor
audio
Ratolí òptic que detecta euros falsos. Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGE Prototipus utilitzat per les proves de detecció
Investigadors de l'Escola Politècnica Superior han publicat recentment un article a la revista científica Sensors on expliquen com el sensor d'alguns ratolins òptics, utilitzat normalment per guiar el desplaçament del cursor, es pot utilitzar per identificar monedes falses de dos euros, les més falsificades a Europa segons dades de la Comissió Europea.

El prototip desenvolupat incorpora un sistema de detecció d'aquestes peces mitjançant la comparació de patrons obtinguts amb un sensor de ratolí òptic. Això sí, el nostre ratolí òptic detector de falsificacions ha de tenir una resolució mínima de 15x15 píxels, per capturar les imatges en temps real, i estar basat en tecnologia LED o d'infrarojos, ja que els de làser donen imatges massa àmplies.

És un sistema més senzill i barat que una webcam, que també podria fer la identificació, expliquen Marcel Tresanchez, Tomàs Pallejà, Mercè Teixidó i Jordi Palacín en el seu article. La moneda s'introdueix en un dispositiu de posicionament que es fa rotar. El sensor, situat a pocs mil·límetres, pren la imatge amb relleu de la cara comuna de les peces (la que té gravat el mapa d'Europa) i després aquestes es comparen amb les de les monedes vàlides mitjançant un algoritme desenvolupat també pels propis investigadors.

Aquest sistema es podria incorporar a les màquines expenedores que funcionen amb monedes per evitar els fraus
Aquest sistema, ideat per a complementar les tècniques d'identificació de falsificacions, es podria incorporar a les màquines expenedores que funcionen amb monedes per evitar els fraus. Tot i que ara com ara el prototip funciona només per a les peces de 2 euros, el dispositiu es pot adaptar en un futur a monedes d'altres imports.