16 de juny de 2011

Solsona acollirà a finals de juny la XVIII Trobada d'Escriptors al Pirineu
audio
Trobada d'Escriptors al Pirineu. Universitat de Lleida [+] AMPLIAR IMATGED'esquerra a dreta, Pep Coll, Ramon Sistac i Ferran Rella / FOTO: UdL

Una desena d'escriptors: Yolanda Arrieta, Susanna Barquín, Vicent Borràs, Llorenç Capdevila, Jordi Coca, Pau Faner, Jan Ganhaire, Albert Guiu, Joan Rendé i Miguel Santolaria, procedents de diversos punts del Catalunya, el País Valencià, l'Aragó, les Illes Balears, el País Basc i Occitània es reuniran entre els dies 24 i 26 de juny a Solsona en el marc de la XVIII Trobada d'Escriptors al Pirineu. L'intercanvi d'impressions literàries que sorgeixen en aquest entorn natural i paisatgístic de muntanya, són l'eix central d'aquesta activitat que culmina amb l'elaboració d'una obra coral sobre la comarca que es publicarà l'any que ve. Dels participants en la 17a edició, celebrada al 2010, va sorgir el llibre Giranto: Relats pirinencs sobre la memòria històrica (Proa), que es presentarà en el marc de la trobada d'enguany. A més, també s'ha editat expressament per a l'ocasió l'Antologia literària del Solsonès: Serenament, de la rel cap al cel (Pagès Editors) d'Eugeni Barniol, que recull les aportacions d'una seixantena d'autors relacionades amb aquesta comarca.

La trobada, organitzada pel Grup d'Estudis de Llengua i Literatura de Ponent i del Pirineu de la UdL i el Consell Cultural de les Valls d'Àneu, acollirà la presentació de diversos treballs a més d'una exposició i d'un video-reportatge on es recull la trajectòria d'aquesta iniciativa. El coordinador de la trobada, Ferran Rella, ha destacat que fins al moment "els objectius s'han complert de manera diàfana" en els 3 cicles temàtics que s'han organitzat fins ara i que per tant, el 4t que comença enguany pretén "allargar i estendre's per tota la dimensió del Pirineu".

Els participants també coneixeran el patrimoni cultural tant de Solsona com de la seua comarca, ja que s'han programat diverses visites guiades pel nucli antic de la capital del Solsonès, la Vall d'Ora, Sant Esteve d'Olius i Pinós. La trobada va néixer el 1994 amb l'objectiu de convertir el Pirineu en font d'inspiració literària. Durant aquest període s'han publicat disset llibres corals i vuit antologies i han participat al voltant de 160 escriptors.