16 de juliol de 2007

L'absència de riuades facilita la proliferació de la mosca negra

"La manca de riuades en períodes de sequera, o a causa d'una regulació intensa dels cabals, disminueix la capacitat autodepurativa dels rius i afavoreix, entre d'altres, que hi arrelin els macròfits (la vegetació aquàtica), on es troben les larves de la mosca negra”. Així ho afirma Ramon Batalla, professor de Geografia Física de la Universitat de Lleida i coordinador del curs de la Universitat d'Estiu "Hidrologia i geomorfologia de les riuades”.

Universitat d'Estiu de la UdL. Ampliar imatge
Aquesta és una de les causes, juntament amb la manca de sediments i a l'excès de fosfats en els rius, que afavoreix l'arrelament i el creixement dels macròfits. De fet, afegeix, en els trams dels rius on aquestes plantes han proliferat més, el baix Ebre i el baix Segre, és on trobem més mosca negra.

El curs "Hidrologia i geomorfologia de les riuades”, que té lloc aquesta setmana a La Seu d'Urgell, reivindica el paper fonamental de les riuades no només per al bon funcionament dels ecosistemes fluvials, sinó també per recuperar i mantenir l'equilibri ecològic dels rius i del seu habitat. En aquest sentit, els professors del curs defensen la necessitat que administració hidràulica, companyies hidroelèctriques i científics treballin plegats en el disseny i realització de riuades regulars, segons els criteris de la Directiva Marc de l'Aigua de la Unió Europea.

De fet, la Universitat de Lleida col·labora des del 2002 amb Endesa i la Confederació Hidrogràfica de l'Ebre en el disseny de riuades al tram baix de l'Ebre, amb l'objectiu de millorar l'estat ecològic del riu aigües avall. El mostreig dut a terme aquests anys pels experts de la UdL demostra que aquestes crescudes han millorat l'estat del riu. "Tot i així, queden molts rius que passen anys sense experimentar cap riuada, com ara el Segre, que en fa deu, o la Noguera Ribagorçana, amb els problemes ambientals que aquest fet suposa”, afegeix Batalla.

Els professors de la UdL assessoraran el curs vinent companyies hidroelèctriques d'Escòcia. De fet, les riuades controlades que s'han estat fent al tram baix de l'Ebre, no es practiquen en cap riu de Catalunya ni de l'Estat.