15 de febrer de 2012

La UdL simplifica l'ús del ratolí i el teclat virtuals per a discapacitats

. La Càtedra Indra-Fundación Adecco redueix les passes per les accions més habituals amb macros configurables
audio
Headmouse i Virtualkeyboard. Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGEEl HeadMouse i el VirtualKeyboard ja comptabilitzen més de 340.000 descàrregues a tot el món / FOTO: UdL
baixcorva
La Càtedra Indra-Fundación Adecco de la Universitat de Lleida (UdL) ha simplificat l'ús del ratolí i el teclat virtuals per a persones amb discapacitat motriu introduint la possibilitat de configurar macros, és a dir, reduir a un sol clic la pulsació d'una seqüència de tecles. Es tracta d'automatitzar accions de teclat per estalviar temps i augmentar la productivitat en fins a una hora a la setmana. Aquestes noves funcionalitats del HeadMouse i el VirtualKeyboard donen resposta als suggeriments de millores realitzades pels usuaris. De moment, ja s'han comptabilitzat més de 340.000 descàrregues a tot el món, en la seua majoria procedents d'Espanya (9,7%) i Llatinoamèrica, de països com Brasil (24,6%), Xile , Mèxic, (12,2%) Colòmbia o Argentina (13,3%).

Durant la presentació, el director científic de la Càtedra i professor de la UdL, Jordi Palacín, ha explicat amb exemples alguns dels avantatges del HeadMouse 4.1 i el VirtualKeyboard 3.1. La pulsació d'una tecla pot configurar-se per obrir un navegador, accedir a una determinada pàgina de la intranet de l'empresa i escriure de forma automàtica l'usuari i la contrasenya, amb un estalvi estimat de l'esforç del 97%. Palacín ha explicat que un usuari sense cap discapacitat motriu triga fins a 20 segons, mentre una persona que utilitza el Headmouse necessita fins a un minut i mig. Configurant les noves macros, aquesta acció es pot completar en tan sols 8 segons. Un altre exemple indicatiu de la millora de la productivitat el trobem a l'hora de copiar i empegar un text, on l'estalvi mínim d'esforç és del 50%, ja que no cal donar les ordres de copiar [Ctrl+C], seleccionar el nou document i enganxar [Ctrl+V].

Headmouse i Virtualkeyboard. Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGEEl rectorat de la UdL ha acollit l'acte de presentació / FOTO: UdL
baixcorva
De cara al futur, el professor Jordi Palacín ha explicat que la Càtedra Indra-Fundación Adecco d'Accessibilitat a les TIC continuarà treballant per compatibilitzar el ratolí i el teclat virtuals amb els programes de gestió utilitzats a les empreses. Un pas més serà la continuació REM, de control amb els ulls. Els experts de la UdL també estan treballant en un Assistent Personal Robòtic (APR) per facilitar la integració laboral dels discapacitats.

En el marc de l'acte de presentació, tant el rector de la UdL, Roberto Fernández, com el director d'Indra a Catalunya, Manel Brufau, i el coordinador de la Fundación Adecco a Catalunya, Francisco Javier Pérez, han reafirmat el seu compromís amb la responsabilitat social a través de la renovació del conveni de col·laboració subscrit en 2008. Els objectius de la Càtedra Indra–Fundació Adecco de la UdL es materialitzen en l'actualització del sistema Headmouse i l'optimització del VirtualKeyboard. La combinació de les dos aplicacions permet a una persona amb discapacitat usar el teclat virtual a través de HeadMouse i així poder escriure amb major velocitat i mínim esforç. La conjunció d'ambdós eines optimitza l'entorn laboral de la persona amb discapacitat i li permet accedir a ocupacions basades en l'ús de noves tecnologies.