14 de desembre de 2007

Madrid atorga 2,2 milions d'euros a tres grups de recerca de la UdL, líders a l'Estat

Grup de recerca de l'ETSEA
D'esquerra a dreta: Ignasi Romagosa, Martí Aldea i Joaquim Ros
El Ministeri d'Educació i Ciència, a través de la Secretaria General de Política Científica, ha atorgat 2,2 milions d'euros per finançar durant cinc anys investigacions de tres grups de recerca de la UdL: dos de la Facultat de Medicina i un de l' Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària, liderats per Martí Aldea, Joaquim Ros, i Ignasi Romagosa i Paul Christou, respectivament.

Els ajuts que rebran aquests grups provenen d'una nova iniciativa del Ministeri adreçada a incentivar la recerca d'alta qualitat, anomenada Consolider-Ingenio 2010. Els programes Consolider ofereixen un finançament estratègic d'un milió d'euros anual durant cinc anys a equips que acreditin ser competitius a nivell internacional i que estiguin constituïts en xarxes amb altres grups consolidats de recerca, líders de la ciència a Espanya.

Així, als tres equips de la UdL -integrats en les seues respectives xarxes espanyoles- els hi corresponen un total de 2,2 milions d'euros en cinc anys. Aquests diners serviran per avançar en investigacions que tenen a veure amb la proliferació cel·lular, els marcadors biològics de patologies relacionades amb l'estrès oxidatiu i l'agrigenòmica.

Pel que fa al grup de proliferació cel·lular del professor Martí Aldea, la seua recerca se centra en els mecanismes que regulen la divisió cel·lular, un procés clau per garantir la correcta transmissió del genoma. L'avenç en la comprensió d'aquests mecanismes ajudarà a entendre els processos on la divisió cel·lular està alterada, tal i com succeeix en els càncers.

Quant a l' equip d'estrès oxidatiu de Joaquim Ros, les investigacions van encaminades a determinar quines són les funcions cel·lulars essencials que es perden en processos degeneratius com ara l'envelliment, les malalties neurodegeneratives (Alzheimer, ELA...), miodegeneratives (musculars) i cardiovasculars, amb l'objectiu d'intervenir-hi terapèuticament, ja sigui per evitar-les o per aconseguir que la seua incidència no sigui tan gran. Aquests estudis, que es realitzaran en ratolins transgènics i llevats, pretenen identificar les proteïnes que es modifiquen per l'acció dels radicals lliures de l'oxigen (estrès oxidatiu) i que s'acumulen en les cèl·lules dels nostres teixits quan envelleixen.

Finalment, el grup d'Agrigenòmica encapçalat per Ignasi Romagosa i Paul Christou, es proposa estudiar la resistència de determinades espècies de rellevància econòmica, com ara els cereals, als anomenats estressos abiòtics (manca d'aigua, salinitat etc.) i biòtics (infeccions per determinats virus de plantes), amb l'objectiu de millorar-ne la qualitat. Aquest equip, que incorpora investigadors del Centre UdL-IRTA, pretén obtenir varietats que tinguin interès des del punt de vista nutricional, famacèutic així com de seguretat alimentària

MÉS INFORMACIÓ