11 de juliol de 2007

Obre portes la 15ena edició de la Universitat d'Estiu

El temps és boig. Josep Enric Llebot Tot i que dilluns ja van començar al campus de Cappont alguns cursos, ahir es va inaugurar oficialment a La Seu d'Urgell la 15ena edició de la Universitat d'Estiu de la UdL amb una reflexió sobre les certeses i els dubtes que genera el canvi climàtic a càrrec de Josep Enric Llebot, catedràtic de Física de la Materia Condensada de la Universitat Autònoma de Barcelona. Llebot, autor de llibres de divulgació com ara El canvi climàtic (1998) o El temps és boig (2005) és col·laborador en diversos mitjans com ara La Vanguardia, Avui, El temps, Catalunya Ràdio i Barcelona Televisió. En la conferència inaugural de la Universitat d'Estiu va plantejar les evidències científiques respecte el fet que el món s'escalfa però també les incerteses que generen les conseqüències de tot plegat. Segons Llebot "no sabem encara en detall què ens pot passar amb aquest escalfament i això provoca que la societat tingui la impressió, a voltes, que el món científic no ho té clar".

El catedràtic de física, que fins enguany ha estat membre del Consell assessor per al desenvolupament sostenible de la Generalitat de Catalunya, participa a més aquesta setmana en el curs de la Universitat d'Estiu a La Seu d'Urgell, La guerra per l'aigua, juntament amb Pedro Arrojo (professor de la Universitat de Saragossa i Premi Goldman de Medi Ambient 2003). Aquest curs pretén aproximar-se a la situació mundial de l'aigua analitzant si l'accés i explotació de la mateixa poden generar conflictes. Segons els científics es preveu que en un termini de 10 a 20 anys esgotarem l'aigua dolça i això podria generar enfrontaments, per tant el curs proposarà plantejaments per a un ús més racional i sostenible dels recursos hídrics.

Universitat d'Estiu de la UdL
L'edició d'enguany de la Universitat d'Estiu compta, a data d'avui, amb 437 matriculats. Aquesta és la segona xifra més alta de matriculats dels darrers set anys, bé que baixa respecte l'anterior edició, on hi van participar 478 estudiants. Tot i així la xifra de participants es pot incrementar ja que encara es pot formalitzar la matrícula dels cursos que encara no han començat. Els inscrits en aquesta 15ena edició participen en 21 cursos, 7 dels quals es fan a Lleida, 11 a La Seu d'Urgell, 2 ja s'han dut a terme a Tremp i, un altre, a Erill la Vall.

Quant als cursos que tenen lloc durant aquesta primera setmana -7 a Lleida, i 3 a La Seu d'Urgell- apleguen un total de 218 estudiants. Els de Lleida, 6 tenen a veure amb eines i aplicacions informàtiques, i un setè versa sobre el turisme en l'àmbit rural. Pel que fa als 3 cursos de La Seu d'Urgell, a més del de la guerra per l'aigua esmentat anteriorment, se n'ofereix un sobre aquitectura medieval i, un altre sobre humor i salut, en col·laboració amb Pallassos sense Fronteres. Aquest darrer, que analitzarà les bases psicobiològiques de l'humor i la salut, tracta també sobre com aplicar l'humor en la psicologia clínica, així com els efectes del riure en les relacions humanes, en la salut i en el creixement personal.

La Universitat d'Estiu tancarà les seues portes el proper 20 de juliol.

MÉS INFORMACIÓ

Pàgina Personal Josep Enric Llebot