10 de març de 2011

Sistema innovador de gestió i control de pacients fumadors

. Una futura spin-off de la UdL crea un software que permet els professionals mèdics fer un seguiment personalitzat dels que volen deixar el tabac
audio
Telemedicina per controlar els exfumadors. Universitat de Lleida [+] AMPLIAR IMATGEL'equip d'Hesoft Group i l'equip mèdic de tabaquisme de l'Hospital de Santa Maria
FOTO: UdL
Hesoft Group, un projecte empresarial de serveis sorgit del Trampolí Tecnològic de la Universitat de Lleida especialitzat en el disseny i desenvolupament de solucions de telemedicina a mida pel sector sanitari, ha creat un programa informàtic que ajuda —d'una forma interactiva— al control, gestió i diagnòstic dels pacients que volen deixar de fumar. Gràcies a un contacte continuat mitjançant missatges telefònics SMS i Internet, els professionals de la salut poden fer un seguiment tècnic i psicològic del fumador, seguiment que té especial cura d'aquelles situacions de risc en què el pacient pot trencar la disciplina d'abstinència de tabac.

Josep Cuadrado, membre del Departament Informàtic DIFALE (Distribuidora Farmacéutica Leridana) i Francesc Solsona, professor de l'Escola Politècnica Superior de la UdL, en col·laboració amb dos enginyers informàtics, Jordi Vilaplana i Ivan Josa, han desenvolupat aquest software, anomenat CP-F (Control de Pacients Fumadors), a partir de l'encàrrec de la Unitat de Tabaquisme de l'Hospital Santa Maria de Lleida, que va sol·licitar el disseny d'un programa informàtic que cobrís les necessitats tecnològiques d'aquesta unitat i de dos centres d'atenció primària de Lleida.

A partir d'aquesta idea, Cuadrado i Solsona han anat desenvolupant, ampliant i millorant un projecte que vol anar més enllà de la creació d'un programa centrat en la gestió informatitzada del pacient i dels seu historial clínic. El programari creat permet, d'una banda, visualitzar en una web de forma automàtica gràfiques evolutives de l'estat del pacient i les situacions de risc, i generar avisos o suggerències sobre tractaments, fàrmacs i dietes alimentàries mitjançant els sms. Demà, al voltant de les 10.15h. del matí, el programari es presenta públicament en el marc de la VI Jornada de Tabaquisme que se celebra durant tot el matí a la Aula magna de la Facultat de Medicina.
El programa informàtic ajuda  al control, gestió i diagnòstic dels pacients que volen deixar de fumar, gràcies a un contacte continuat mitjançant missatges telefònics SMS i Internet

Dels tres aspectes que els metges valoren com a bàsics per a la deshabituació al tabac —desintoxicar al pacient de la nicotina, desenganxar-lo a l’hàbit de fumar i aconseguir que aquest procés sigui viscut pel pacient de la forma més còmoda i agradable possible—, els creadors de CP-F consideren que el seu producte incideix especialment en el tercer punt, ja que permet al professional mèdic controlar amb més eficàcia la ”fidelitat” de l’usuari a la disciplina prescrita i facilita alhora que el pacient no abandoni el tractament, ja que se sent “acompanyat, protegit i guiat” durant tot el procés. Fins ara ja l’han provat 200 pacients, dels quals més del 90% afirma que els ajuda rebre sms personalitzats amb freqüència per superar l’addicció.

Hesoft Group, no limitarà el seu àmbit d’actuació als sistemes de lluita contra el tabac. Precisament, la firma de Cuadrado i Solsona ha rebut aquesta mateixa setmana un dels Premis Bancaja 2010 Joves Emprenedors (Categoria Projectes d’Empresa) pel desenvolupament i comercialització d’una aplicació informàtica de control, administració i gestió de pacients hipertensos que està en fase de prova en dos centres hospitalaris.

En aquest cas, es tracta d’un software (el CP-H) que permet al personal sanitari controlar i gestionar exhaustivament i de forma automatitzada els pacients hipertensos per mitjà de la telemàtica (mòbil, telèfon o Internet) i suposa un estalvi de temps i diners al pacient, ja que la recollida de dades a distància li evita els desplaçaments innecessaris a centres mèdics. També preveuen abordar altres especialitats mèdiques com la ginecologia o tractar addiccions com l’alcoholisme.